Western Flyer blev till en legend

Annons:

Tänkt dig att få glida in på campingen med industridesignern Brooks Stevens husbil Western Flyer från 1941. För som få andra hade han förmågan att skapa designriktiga produkter inom många genrer men den här är inte bara formskön, den är även extremt ovanlig. Med ett linjespel som följde dåvarande modernaste designtrend för personbilar ansågs den vara mycket exklusiv. Och det får vi säga gäller än idag.

Så sent som för cirka fem år sedan fanns en av de fyra som sägs ha tillverkats till salu men den är inte längre i det originalskick som när den byggdes för S.C. Johnson, nu är chassit och drivlinan bytt till ett med modernare teknik. Restaureringen är gjord av Howdy Ledbetter som även moderniserat inredningen med spis, kylskåp, 4 000 watts generator men med fantastiskt anpassad interiör som uppges vara en mix från två av de tillverkade exemplaren, ingenting var ju standard på den tiden utan allt var på kundens önskemål. Något slutligt pris har vi inte kunnat hitta men det var i varje fall inte under tio miljoner i svensk valuta. Men ett unikum är svårt att värdera och det lär sannolikt inte vara mindre värt nästa gång husbilen byter ägare. För hur mycket pengar man än har är det inte bara att gå och beställa en likadan. Och hur många kan skryta med en fena i bak?

Historien runt Brooks Stevens som föddes 1911 i Milwaukee, Wisconsin USA är även den speciell. Som ung drabbades han av polio och upptäckte att rita och skissa lättade tristessen när han var sängliggande.

Hans intresse för design och teckning fortsatte och mellan 1929 och 1933 gick han på Cornell University i New York för att sedan börja med designkonsulttjänster 1934.

Han skapade en nyskapande design för ett brett spektrum av produkter, allt från konsumentprodukter till lok, och fortsatte med att undervisa i industriell design vid Milwaukee Institute of Art & Design tills han dog 1995.

Designen ger intryck av fart även när den står still, något som inte är lätt att uppnå där den enorma grillen, den delade vindrutan och strålkastarna påminner om “cab-over”-designen på bilarna från tidsepoken.

Brook Stevens design-portfolio är omfattande men han är nog mest känd för den ikoniska design han utarbetade för Willys Overland efter andra världskriget. Willys Overland kontrakterade Stevens att designa en serie av nya bilar baserade på den framgångsrika 4×4 Jeep som användes i kriget. Stevens lysande design för biltillverkaren ingår numera i den berömda Willys pickup, panellastbil och kombi (den första 2-dörrars stationsvagnen gjord helt i plåt) och den sportiga Jeepster.

Så här ser Jeepstern ut i 1950 års upplaga. Bildcred: Wikimedia / www.flickr.com/photos/mashleymorgan/

Detta framgångsrika samarbete med Willys/AMC/Jeep fortsatte under åren vilket resulterade i Stevens design av Jeep Wagoneer 1959-1960 och Jeep Cherokee 1980. Stevens designade även en fantastisk version av den ikoniska “Wienermobile” för Oscar Mayer 1958 (baserat på ett jeep-chassi) som delar flera designdetaljer med husbilen Western Flyer från 1941.

Bildcred: Okänd

Det är även intressant att notera att Stevens också utformade 1962 Gran Turismo Hawk för Studebaker och den röda puffiga logotypen för Miller High Life öl. Brooks Stevens var en otroligt kreativ industridesigner som hade en speciell talang för att sammanfläta form och funktion och göra vanliga föremål vackra att se på samtidigt som de var mycket funktionella.

Dela gärna!

Annons:

1 Trackback / Pingback

  1. International Harvester, unik husbil för upptäcksfärd till Kongo – Rolling Homes Webbtidning

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter − 5 = 5