
Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) redovisade vid sin digitala konferens en omsättning på en halv miljard euro. Resultatet visar nu på en vinst på 73 miljoner mot förra årets förlust på 454 miljoner och vinsten kom ett år tidigare än beräknat. Presentationen hölls av ordföranden i Brand Management Board, Carsten Intra, och direktionsledamoten för finans, Michael Obrowski.
Effekterna av coronavirus-pandemin, särskilt svårigheterna med tillgången på halvledare, ledde förra året till periodvisa stopp i produktionen och färre fordon kunde färdigställas. Samtidigt fortsatte tillverkningen av lätta nyttofordon att utvecklas i hög takt genom att huvudfabriken i Hannover fortsatte att förvandlas en högteknologisk anläggning . Alla vidtagna åtgärder bidrog till en förbättrad GRIP 2030-strategi som VWCV för första gången offentliggjorde på presskonferensen. Den innebär att mer än 55 procent av VWCV:s fordon då ska vara BEV.
VWCV levererade förra året 359 500 fordon mot 371 000 året innan. Carsten Intra, styrelseordförande, var ändå nöjd med försäljningen mot bakgrund av det höga antalet beställningar som var cirka 100 000 fler än de fordon som kunde levereras.
Volkswagen breddar Bulli-sortimentet till tre pelare: Multivan, T6.1 och nya ID. Buzz modelllerna. För detta ändamål introducerade de en helt ny generation av Multivan i juni 2021 med förbättrad körkomfort och ännu mer multifunktionalitet och T6.1 förblir grunden för California-modellen. De nyligen presenterade ID:t. Buzz MPV och ID. Buzz Cargo urban van är två helt elektriska modeller och ytterligare en produktlansering är redan planerad till i sommar då den nya Amarok som har sin grund i samarbetet med Ford kommer gör sin debut.
De slutliga förberedelserna för produktionen av elfordon genomförs nu i Hannover-fabriken vilket inkluderar utbildning av fler än 5 000 anställda och redan nu har cirka 60 procent av medarbetarna genomgått utbildningen. Trots de svåra omständigheterna kring tillgången av halvledare har produktionsstarten av Caddy Maxi och campingbilen Caddy California påbörjats vid fabriken i Poznań (Polen).
Sedan i september genomförs tester med självkörande bilar tillsammans med samarbetspartnern Argo AI. Testerna i München görs med prototyper av ID. Buzz AD. 2025 ska systemet vara klart att sättas i trafik i Hamburg.
Bli först med att kommentera