
Nu när diskussionen helt fokuserats runt eldrift lanserar Volkswagen Commercial Vehicles en ny dieselmotor med låga utsläpp. Motorn har högt vridmoment och används i deras Multivan, en modell som lanserades i höstas och väl lämpad för vanlife.
Introduktionen av TDI-motorn utökar Multivans motoralternativ med en modern 1968 cc fyrcylindrig diesel med direktinsprutning som kommer från EA288evo-serien och utvecklar ett maximalt vridmoment på 360 Newtonmeter i varvtalsområdet 1 600 till 2 750. Liksom varianterna med laddhybriddrift eller bensinmotor kombineras även den framhjulsdrivna Multivan 2.0 TDI som standard med en 7-växlad DSG-växellåda.
Genom användningen av två SCR-katalysatorer och en dubbel AdBlue-insprutningsprocess minskas utsläppen av kväveoxid med upp till 80 procent och sänker även koldioxidutsläppen samtidigt som motorn reagerar kvickt. Liksom alla versioner av modellserien uppfyller den nya Multivan den nya utsläppsstandarden Euro 6D Final.
Toppfarten anges till 190 km/t, bränsleförbrukningen till 0,54 liter per mil och koldioxidutsläppen uppges hamna på 143 gram/km.
Bildcred: Volkswagen
1 Trackback / Pingback