
Visst finns det en och annan husbil som lackas i annat än vitt men det vita har den fördelen att det håller värmen på avstånd. Men nu har forskare på Purdue University lyckats göra världens vitaste färg tunnare, de första versionerna presenterades för dryga året sedan, vilket gör att färgen nu kan användas som billack.
När den kom var man tvungen att lägga på ett lager som var 0,4 millimeter tjockt, två till tre gånger tjockare än vad färglagret är på bilarna. Det man lyckats med nu är kunna lacka ett lager med endast 0,15 millimeters tjocklek och då klarar den nya färgen att reflektera 97,9 procent av solens strålar. Visserligen marginellt lägre än de 98,1 procent som det tjockare lagret men ändå nästan lika bra. Vanligtvis är en billack mellan 0,10 och 0,18 millimeter.
– När vi startade det här projektet för ungefär sju år sedan var syftet att spara energi och bekämpa klimatförändringar, sa Xiulin Ruan, professor i maskinteknik vid Purdue, i ett podcastavsnitt av “This Is Purdue.”
Att färgen är världens vitaste finns faktiskt dokumenterat i Guinness World Records även om Cell Reports Physical Science nog kan ses som ett starkare argument och med den kraftigt värmeavvisande färgen går det att minska användningen av AC eftersom yttemperaturen kan minskas med 4,5 grader. Ytterligare en fördel är att lacken är lättare än de som används idag och för en vanlig personbil torde lackens vikt ligga mellan fem och tio kilo. För en större fordon som en husbil får vi nog förvänta oss att det är mer än tio kilo som skulle kunna användas till nyttolast. Enligt Xiulin Ruan och hans team är den nya färgen hela 80 procent lättare än föregångaren och detta beror till stor del på att färgen har håligheter. Det har man uppnått genom att använda bland annat hexagonal bornitrid i stället för bariumsulfat i färgblandningen, någon som begriper den förklaringen?
Ioanna Katsamba, en annan doktorand i maskinteknik vid Purdue, tog hjälp av datorsimuleringar för att förstå hur nanoblodplättsmorfologin fördelar fungerar.
– Modellerna visade oss att nanoblodplättarna är mer effektiva för att studsa tillbaka solstrålningen än sfäriska nanopartiklar som använts i tidigare kylfärger, sa Katsamba efter dessa studier.
Den låga vikten öppnar upp för många typer av användningsområden, säger George Chiu, en Purdue-professor i maskinteknik och expert på bläckstråleutskrift. Nu har den här färgen potential att kyla exteriörerna på flygplan, bilar eller tåg. Ett flygplan som står på flygplatsen en varm sommardag behöver inte längre köra luftkonditioneringen lika hårt för att hålla temperaturen i kabinen sval vilket sparar stora mängder energi. Rymdfarkoster måste också vara så lätta som möjligt och den här färgen kan vara en del av det. Så det är inte enbart husbilar som kan njuta av fördelarna med världens vitaste färg.
Patentansökan är inlämnad via Purdue Research Foundation Office of Technology Commercialization.
Bli först med att kommentera