
Påkostat, stort och dyrare eller enkelt, mindre och billigare? Det finns förstås köpare till båda kategorierna av husvagnar men vi får nog till mans erkänna att både utrustningsnivåerna och storlekarna successivt ökat. En viss återgång till äldre tiders filosofi i spåren av en yngre kundkategori med mer äventyr i blodet kan skönjas där Beachy får tjäna som exempel. Intresset för dessa enklare vagnar har varit högt, åtminstone att döma av intresset på mässorna. Vestavan lockar med riktigt lågt pris i Tyskland där vagnen finns i två versioner 390 och 580 varav den mindre till och med klarar 750-kilosgränsen.

Att lite ögongodis förgyller livet håller nog de flesta med om och också att Vestavan drar blickarna till sig. Att följa med, eller till och med leda, designspråket är viktigt. Konceptfordon som Knaus Tabbert Caravisio har blivit omtalade för att stå för framtidens design och möjligen blir det så även om så fyrkantigt som möjligt ger bättre inredning. Det förhållandet råder inga häftiga bilder bot på. Men så har vi det där med luftmotstånd som nog blir viktigare i framtiden med eldrivna dragbilar.
Det är lite spännande att Vestavan tillverkas i Turkiet, landet har flera tillverkare som skiljer ut sig från mängden. Inte allt letar sig till Sverige men det tar inte bort det faktum att modeller som Crawler och Campravan och de två modellerna Mohican och Troy från Hotomobil väcker intresse. Just Hotomobil har en design som är Vestavans absoluta motpol.

Den lilla Vestavan 390 har en enkel men mycket modern inredning, som domineras av dova färger. Det speciella med den nya Vestavan är fönstren som löper runt hela fronten och är tänkt att ge mycket dagsljus i vagnen.

Den helgjutna glasfiberkarossen har framtill den U-formade sittgruppen med soffor som är 150 centimeter långa och 50 djupa. På natten kan sittgruppen bäddas upp och blir då en dubbelbädd på cirka 150 x 200. Under dagen är det matplats, vardagsrum eller arbetsrum.

De enda fasta sovplatserna är de två våningssängarna på cirka 75 x 200 centimeter i bak. Sängar och entré har ljusa trätoner, möbler och bordsskiva är i enfärgat grått.

Det minimala köket och badrummet mittemot entrédörren delar resten av den kvarvarande ytan.
Vestavan 390 har ingen värmepanna som standard men det går att få som extrautrustning och i en senare version ska man kunna välja att få en köksmodul där våningssängarna nu är placerade.
Totalvikten anges till 750 kilo men det går att få den med en totalvikt på 1 300. Den tyska importören är Dohrmann som tar 19 990 euro för vagnen. Med värmepanna, solpaneler och en del annan extrautrustning blir prispåslaget ungefär 5 000.

Vestavans andra version är som modellbeteckningen antyder lite längre och har måtten 580 x 200 x 210 centimeter. Med generösare dimensioner erbjuder 580 en avsevärt större sittgrupp samt en dubbelsäng istället för våningssängen. Dessutom har köket en trelågig spis, ugn och rostfri diskho. Planlösningarna liknar varandra även om Vestavan 580 har några fler skåp.Priset hamnar då på 24 900 euro utan extrautrustning.
Här hittar du Vestvans hemsida.
Bildcred: Vestavan
Bli först med att kommentera