Veckan som gått: Vecka 09

Annons:

De prishöjningar på bränslen som skett den här veckan är förstås det som toppar alla nyheter, så även våra. Redan den 3 mars tog vi upp att marknadsbedömare i USA förutspådde kraftiga höjningar av råoljepriset men än är det långt till deras prisnivå. Redan nu har vi dock nått nya rekordnivåer vid svenska pumpar med ett dieselpris som tangerar 27 kronor och HVO på 31. Slår marknadsbedömarnas profetsior in lär det inte stoppa förrän vi passerat 30 kronor per liter diesel.

DexKo-gruppen omorganiserar och slår ihop sina bolag CBE och Nordelettronica som är världsomspännande leverantörer av elektriska och elektroniska system till fritidsfordon. CBE har de ägt sedan 2018 och Nordelettronica sedan 2020. Det nya bolaget med säte i Trento i Italien får namnet AL-KO Vehicle Technology Electronics Sr L. Sammanslagninen ska ge en påtaglig fördel för kunderna, bland annat genom säkrare leveranser.

Nu börjar årets mest stenskottsdrabbade månad. I mars ökar reparationer och byten av vindrutor kraftigt jämfört med en vanlig månad men Trygg-Hansas statistik visar också att stenskott är betydligt vanligare nu än för tio år sedan. Ökningen mot en genomsnittlig månad är hög, över 40 procent enligt ny statistik från Trygg-Hansa.

Antalet registrerade husbilar visar en stor minskning jämfört med februari 2021. Minskningen i antal är dock förväntad eftersom skatten höjdes förra året och många husbilar därför registrerades just då. Även husvagnarna minskade men inte lika mycket.

Det är ännu för tidigt att dra några slutsatser om hur årets tio i topp slutligen kommer att bli och vi redovisar därför enbart storleksordningen utan absoluta tal eftersom slumpfaktorn är stor. Januari månads placering inom parantes.

Adria (3), Hymer (1), Volkswagen (5), Kabe (4), Mc Louis (2), Bürstner (8), Knaus (10), Dethleffs (6), CI (19) och Weinsberg (7).

Under januari och februari såldes det 535 laddbara lätta lastbilar mot 229 i fjol. Dessa är fortfarande för små för att bli basfordon till majoriteten av husbilarna och oftast är även räckvidden för begränsad för husbilsanvändning men de fungerar som campingbilar.

Av lätta lastbilar med eldrift (BEV, battery electric vehicle) är Peugeot e-Expert etta med 102 stycken, tvåa blev den något mindre Renault Kangoo e-Tech med 99 och trea blev Maxus E-Deliver. På topp-20-listan är hela 11 modeller nya för året med ingen eller en enda registrering i fjol. 

Nu börjar produktionen av bilar i Tyskland påverkas av kriget i Ukraina där underleverantörers fabriker upphört med produktionen på grund av kriget. Det har lett till att Volkswagen redan har stängt två fabriker och varnat nu för att fler kan komma att drabbas och även BMW har stängt flera europeiska fabriker men även Porsche och Skoda påverkas. De komponenter som i första hand påverkas den här gången är kabelhärvor, buntband och liknande delar. Fabrikerna finns oftast i västra Ukraina.

Årets nyregistreringar av både husbilar och husvagnar har börjat starkt i Tyskland trots leveransproblem av flera komponenter där halvledarproblemet är mest känt. Nya problem tornar dock upp sig som en följd av kriget, exempelvis krävs gasen neon för att tillverka halvledare där Ukraina har varit en stor leverantör och Ukraina levererar även kabelhärvor vilket kan skapa problem som ännu inte syns i registreringssiffrorna. I januari nyregistrerades 924 husvagnar vilket är en ökning med 23 procent från förra årets förhållandevis låga tal. Även för husbilar är siffrorna starka. I januari 2022 nyregistrerades det 3 920 vilket är det högsta talet under de senaste fyra åren och närmast en fördubbling mot de 2 085 som nyregistrerades 2019. Från de 3 323 som registrerades 2020 är ökningen 18 procent.

Koldioxidutsläppen från den genomsnittliga nya personbilen under förra året var 88,3 gram/km skriver Transportstyrelsen på sin hemsida. Det är en minskning från året innan och den lägsta siffra som någonsin uppmätts. Statistiken omfattar endast “vanliga” personbilar. Husbilar, rallybilar, ambulanser, polisbilar och andra bilar för särskilda ändamål är inte medtagna.

Nu när diskussionen helt fokuserats runt eldrift lanserar Volkswagen Commercial Vehicles en ny dieselmotor med låga utsläpp. Motorn har högt vridmoment och används i deras Multivan, en modell som lanserades i höstas och väl lämpad för vanlife.

Stellantis har tillkännagett sin strategiska plan för att leda marknaden för kommersiella fordon och börja med bränslecellsteknik på stora skåpbilar som en del av “Dare Forward 2030”-inriktningen för “banebrytande rörlighetsfrihet”. Troligen finns en Ducato med bränsleceller 2025.

Byggd på helelektriska Mercedes Benz EQV 300 som är 514 centimeter lång har det holländska fabrikatet Tonke lanserat en husbil, eller kanske mer korrekt uttryckt en campingbil, med en räckvidd på 320 kilometer. Den är därmed en av de större campingbilarna med batteridrift, BEV, och den går att beställa redan nu.

Även om batterierna till elbilarna har utvecklats en hel del är de fortfarande inte tillräckligt energitäta och har dessutom hög vikt. Men det finns batterinyheter som förväntas ge högre energitäthet och längre räckvidd. Den Singapore-baserade batteriutvecklaren SES (SolidEnergy Systems) med kopplingar till MIT (Massachusetts Institute of Technology) har offentliggjort en ny hybrid litiummetallbattericell där ämnet grafit tas bort ur anoden. De kallar batteriet Apollo och även tillkännagett planer på en produktionsanläggning i Shanghai. Det innebär att batteriet kan göras mindre och lättare med bibehållen räckvidd, produktionsstarten beräknas till 2023.

För de med husvagn har laddhybriddrift varit ett alternativ till bilar som enbart drivs med fossila bränslen då dessa fått bonus. Nu kan det dock snart vara slut med denna förmån. Regeringen har redan skickat ut ett förslag om halvering av laddhybridbonusen på remiss. Enigt förslaget ska den nästan försvinna nästa år och minskningen av bonusen föreslås ske i två steg. Den 1 juli sker den första nedtrappningen som i princip är en halvering och vid årsskiftet föreslås ännu en minskning.

Hur ser Sverigedemokraterna på framtiden för husbilar och husvagnar, bränslepriser och fordonsbeskattningen? Deras riksdagsledamot Thomas Morell sitter i trafikutskottet och berättar i podden hur de skulle önska att olika regelverk borde se ut. Thomas Morell är dessutom en inbiten campare, i mer än 40 år har han rest land och rike runt med husvagn.

Vi intervjuar även Fredrik Rofors som är nordisk marknadschef för Camptoo och Uffe Begat som hyr ut sin husbil via dem. Hur fungerar privat uthyrning av husbilar och husvagnar från en plattform som närmast kan beskrivas som fritidsfordonens Airbnb? Vad är fördelar och risker med att hyra ut på det här sättet? År intäkten värd risken eller finns det ingen risk? Lyssna på poddarna!

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 18 + = 19