Veckan som gått. Vecka 04 -22.

Annons:

Den här veckan får man närmast säga att det gäller månaden som gått för inget är som när knoppar brister för att travestera Karin Boye.

Det blev ingen mässa i Stuttgart i år. Det som skulle visats där kom istället att presenteras på nätet och direkt via handlarna. Tiden var dessutom för knapp för att göra om den till en digital mässa liknande den som ordnades förra året. Men Storbritanniens största mässa Caravan, Camping & Motorhome Show ska hållas i mars utlovas det.

2022 års mässa Florida RV SuperShow hölls som planerat mellan den 18 och 23 januari och bjöd på flera överraskningar, inte minst att Thor Industries visade upp två konceptfordon, en husvagn med eldrift och en eldriven husbil med bränsleceller. Det är intressant ur flera synvinklar men inte för att någon av dessa konceptfordon bjuder på teknologi som inte tidigare varit känd. Mercedes Benz visade redan 2018 upp en bränslecellsdriven Sprinter och Dethleffs visade upp en eldriven husvagn. Även Winnibago visade upp en eldriven husbil men utan bränsleceller. Frågan är om batterier starka nog för 54 procent av alla husbilsresor räcker för att övertyga köparna (=dig) att betala för den nya tekniken. Troligen rynkar de flesta på näsan åt en räckvidd på 20 mil.

Ändå har teknikskiftet på något sätt kommit betydligt närmare men än så länge förblir bränsleceller något av en dröm för var ska vi tanka vätgas? EU:s mål med tusen mackar i hela Europa år 2030 känns som lite avlägset för oss husbilister. Och tror vi ens att tusen mackar räcker?

Prishöjningarna på diesel är knappast avlägsna, de är högst påtagliga. Priset har nu passerat 21 kronor och med det får vi guldmedalj. Inget annat land klår oss i prisnivå och visst känns det bra att vara världsbäst?

KD och SD ser gärna att vi lämnar ifrån oss medaljen genom att minska reduktionsplikten till samma nivå som övriga EU. Då skulle priset minska med tre kronor per liter vilket säkert många skulle uppskatta. Om budgetens sänkning av skatten med 50 öre per liter kommer till skulle vi kunna kapa knappt hälften av ökningen sedan förra våren. Men då tror vissa att bilkörningen skulle öka alldeles orimligt mycket, kanske till och med explosionsartat. Tur i oturen att husbilars genomsnittliga körsträcka halverades när pandemin slog till.

Däremot har inte regeringen fått igenom sin höjning av bonus-malus, den fick skjutas fram från mars till juni enligt de numer högst preliminära planerna. Möjligen blir den dessutom kraftigare än ursprungligen tänkt eftersom bonus-kassan är helt tom. Den fylls på av malus-betalarna, exempelvis husbilisterna. Det räcker tydligen inte med 35 000 per år möjligen för att vi utnyttjar möjligheten att ställa av för ofta och för länge. Fåglar har kvittrat om att försäkringsbolagen redan nu börjat tröttna och inför begränsningar för sina återbetalningar, det finns nog anledning att kolla upp det innan husbilen ställs på i vår.

Husbilar för vanlife fick ett rejält uppsving förra året, 60 procents ökning får sägas vara kraftigt. Inget öga är torrt när smala, korta och smidiga husbilar ser dagens ljus. Flera kommer med planlösningar som inte lämpar sig för fler än två vilket gör att vi får se inredningar med helt nya idéer som grund. Det blir garanterat en spännande säsong.

Dessutom fick Fiat problem, deras chassin räcker inte till för efterfrågan och MAN, Iveco, Ford, Citroën och Peugeot vädrar morgonluft. Utbudet kommer att bli betydligt mer varierat men Mercedes-Benz har sedan tidigare skapat sig ett mycket gott rykte, det är ändå något visst med stjärnstatus.

Det är kanske inte att undra på att det är brist på allt tänkbart i komponentväg till framför allt husbilar men även husvagnar, första halvåret 2021 såldes det fler husbilar i Tyskland än under hela 2017. Nog kan man kalla utvecklingen explosionsartad. Men ökningen är global, även i USA har det slagits rekord. Importörerna till Sverige påpekar vikten att vara ute i tid om man vill ha en ny husbil under 2022, i vissa fall är bristen så stor att man nu har leveranstider som sträcker sig in på 2023.

Dometic har under 2021 förvärvat nio bolag och redovisar en stark tillväxt, under fjärde kvartalet ökade deras försäljning med 32 procent och för hela året var ökningen 23 procent.

Coronarestriktionerna har lättats upp i flera länder, inte minst är det viktigt för svenskar att Danmark öppnas upp. För dig som planerar en utlandssemester 2022 kan det kännas som ett lockande alternativ men räkna ändå med snabba kast i regelverken. I närtid kommer det fler artiklar om trevliga platser i Danmark, följ med till deras häftigaste semestermål!

I Norge har antalet campingnätter slagit rekord skriver bobilverden.no. Fler än åtta miljoner gästnätter har registrerats och det är det högsta antalet sedan norska SSB, deras SCB, började föra statistik. Detta rekord sätts trots att ställplatserna, som inte ingår statistiken, har blivit fler och att den gränsöverskridande trafiken som alla vet haft det svårt under pandemin.

Regeringen föreslår en skärpning av konsumentköplagen som innebär att det som konsumenten uppfattar som den lagstiftade garantitiden ökar från sex månader till två år. Går lagen igenom kommer den att börja gälla i mars 2023.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter + 3 = 12