Vätgasdriven färja ska ta oss till Gotland

Annons:

Efter att rederiet Gotlandsbolaget för året sedan presenterat visionen om sin kommande färja Gotland Horizon som är tänkt att tas i drift 2030 tar de nu nästa steg mot fossilfri färjetrafik.

Den tidigare presenterade vätgasdrivna Horizon är tänkt för 600 personbilar, alternativt 100 lastbilar, och 1 900 passagerare och överfarten skulle ske med en hastigheten på 28 knop. Den nya något mindre färjan Hydrocat ska få ett katamaranliknande skrov, en toppfart på 35 knop och erbjuda de 1 650 passagerare och 450 bilarna att nå Gotland på 2 timmar och 50 minuter. 2045 ska färjetrafiken inte släppa ut någon koldioxid under drift.

– Vi tycker inte Gotland ska behöva välja mellan överfartstid och klimatnytta. Därför utvecklar vi nu nästa generations fartyg – Horizon-serien – som genom ny teknik kommer möjliggöra en ännu bättre service och kapacitet samtidigt som utsläppen minskar markant, säger Håkan Johansson, VD på Gotlandsbolaget, i ett uttalande. 

Än så länge är båda fartygen på konceptstadiet och arbetet med att utveckla dem pågår så att Hydrocat ska kunna beställas senast 2025 och tas i drift 2030. Samarbetspartnern är det australiska katamaranvarvet Austal. Dessutom utvecklar forskare från Uppsala-universitet Campus Gotland systemlösningar för vätgasdriften.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 46 − 37 =