Värmländska besöksnäringen ökar starkt

Annons:

De preliminära siffrorna som SCB publicerat visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen. Värmlands gästnätter ökar under juni med 77 % jämfört med 2021, den fjärde procentuellt största ökningen i Sverige (Stockholm 136,1%, Västra Götaland 84% och Uppsala 81,4%). De flesta som besöker Värmland idag är från Sverige och angränsande Europeiska länder. Grannlandet Norge är den största målgruppen utlandsbesökare till Värmland.

– Vi är på god väg mot återhämtning i besöksnäringen. Midsommar var riktigt varm och fin, då kom resandet igång och vi ser med stor tillförsikt fram mot de kommande sommarmånadernas resultat och att kunna summera även juli och augusti. Vädret har stor påverkan för sommargästerna men vi tror även att nya bokningsmönster och världsläget gjort att man avvaktat med att boka och besöka Värmland, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

Campingar står för 50 % av alla övernattningar i Värmland under juni, men det som publicerats nu är preliminära siffror och alla säsongsplatser på camping är ännu inte inräknade.

– Vi har haft fullt på hela campingen, både i stugor och på tomtplatser. Efter ett tapp på norska säsongscampare har vi dessutom fått en förflyttning där fler norska besökare från Vestlandet och de nordligare delarna av Norge hittat Värmland. De gästerna jag pratat med uppger att de valt Värmland framför Västkusten för att det är närmare, att de inte vill samsas med allt för många andra landsmän och att klimatet är bättre i Värmland än längre norr över, säger Magnus Christoffersson vd på Frykenbadens Camping och ordförande i Camping Värmland.

Hotellövernattningarna står för 33 % av de värmländska övernattningarna under juni och Svenska gäster på hotell har ökat med 50 % jämfört med föregående år.

– Omgående efter midsommar har det varit knökfullt på hotellen i Karlstad och fram till nu. Juli har varit extremt och även om snittpriset ökat har gästerna har varit beredda på att betala för sin upplevelse och sin övernattning. Trenden att bokningarna har kommit med kort varsel har hållit i sig och trycket på beläggning har varit högt, så många har fått erfara att det kan bli fullt och att man behöver boka i tid för att få plats, säger Hanna Åkerstedt hotelldirektör på River C.

I statistiken har gränskommunerna Torsby, Eda, Arvika och Årjäng under april, maj och juni procentuellt ökat mer än övriga kommuner jämfört med 2021. I dessa kommuner är gränshandeln en del av besöksnäringen.

– Vi är väldigt nöjda med sommarhandeln som har fått ett uppsving och juli kan jämföras med 2019. Att påskhandeln äntligen kunde komma igång var viktigt och vi är glatt överraskade att gränshandeln kunnat återhämta så bra sig redan i år, det har gått långt över förväntan, säger Claes Sjöholm Centrumchef på Charlottenbergs Shoppingcenter.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 49 − 44 =