
För över 80 år sedan såldes denna Airstream Torpedo av Airstreams grundare Wally Byam som en byggsats. Det var läkaren Dr. Holman som på 1930-talet köpte ritningarna för fem dollar och det tog honom tre veckor att bygga karossen men ytterligare trettio månader innan den var helt klar.

Den kom att bli i Dr. Holmans ägo ända till den annonserades ut för cirka fem år sedan!

En märkligare och längre ägarhistoria för en husvagn kan man knappast tänka sig. Att det dessutom är den Airstream som enligt Vintage Trailer Campers redan 1984 erkändes vara den äldsta existerande gör inte historian sämre. Det är även lite speciellt att han behöll husvagnen för han utökade sitt husvagnsinnehav med åren. På 1950-talet köpte han en Airstream som var drygt nio meter lång, 30 feet, och på 1960-talet en som var 8,2 meter, 27 feet, men båda dessa var som då blivit brukligt färdigbyggda vagnar. Den här från 1935 är dryga fem meter, 17 fot, lång medan karossen är meter kortare, tre fot, vilket är rymligt nog för att fyra vuxna ska kunna övernatta i den.

Idag är Airstream ett stort och etablerat fabrikat, det känner alla till, men så var det inte på 1930-talet. Färdiga husvagnar stod inte i någon utställningshall, det var specialbyggen från olika karosstillverkare som gällde eller som i Dr. Holmans fall händiga entusiaster med god ekonomi vilka kunde vara kunder. Först och främst var man ju tvungen att ha en bil och i mitten på 1930 var depressionen som djupast. Långt ifrån alla hade råd att äta sig mätta så bil, husvagn och semester kom långt ner på listan över det nödvändiga.

Att husvagnen är i så gott skick trots att den använts i många år och rullat 65 000 mil över hela USA samt Kanada och Mexico får nog tillskrivas den kärlek som inga färdigbyggda husvagnar får. Var den inte ute och åkte så fick den stå torrt och skyddat inomhus. Var det någon som visste hur mycket arbete som vagnen representerade så var det Dr. Holman. Kanske var det även skälet till att det mesta är som när den stod färdig strax innan andra världskriget bröt ut.

Soffan i bak kunde bäddas om och på sidorna finns enklare bäddar så även om det är möjligt för fyra att sova gör den sig nog bäst för två.

Att det redan 1935 fanns ett kök var stort nog, att den utrustning den fick då fortfarande finns kvar är enastående.

När husvagnen skulle säljas hade ingen bott i den på fem år och de solida skåpen i trä rymde fortfarande en rad tidstypisk utrustning. Självklart fanns även mycket dokumentation om själva vagnen.
Den köptes av Jack Sisemore Traveland Museum som man hittar i Amarillo, Texas, och du kan kolla in fler bilder på Flickr.
Bli först med att kommentera