
2021 blev ett bra år för Blekinges turism, det fjärde bästa någonsin trots ett svagt första halvår och det näst bästa för camping.
Totalt spenderades 951 769 kommersiella gästnätter i stugor, på vandrarhem, hotell och campingar i Blekinge vilket är en ökning med 17,7 % jämfört med föregående år. Och hela 772 246 av totalen var övernattare från Sverige, aldrig förr har så många svenskar besökt Blekinge.

Det visar att besöksnäringsföretagens slit och förmåga att ställa om, i kombination med Visit Blekinges marknadsföringsval, har haft en kraftfull effekt, skriver Visit Blekinge i ett pressmeddelande.
– Den omställning vi gjort genom att marknadsföra oss regionalt och nationellt under pandemin har uppenbarligen gett goda resultat, säger Ola Söderdahl, VD på Visit Blekinge.
Bland de utländska gästnätterna dominerar Tyskland. Av de cirka 175 000 utländska gästnätterna står de för knappt 80 000 medan de övriga 95 000 fördelas främst mellan Polen, Danmark, Nederländerna och Norge.
– Vi jämför oss ständigt med rekordåret 2019 då vi för första och enda gången kom upp i över 1 miljon kommersiella gästnätter. Att vår näring nu mäktar med att göra det fjärde bästa resultatet någonsin med de förutsättningar som 2021 bjudit på, är minst sagt imponerande och gjuter rejält med mod inför framtiden, fortsätter Ola Söderdahl.
Det var de lättade restriktionerna under sommaren som möjliggjorde Blekinges positiva siffror:
– Tack vare att vi aldrig upplevt ett bättre tredje kvartal med totalt 550 000 kommersiella gästnätter dessa tre månaderna, hämtar vi upp en tung inledning på året, säger Mattias Pettersson, Destinationsutvecklare på Visit Blekinge.
Campingar är den dominerande boendeformen
Campingarna den största enskilda boendeformen bland våra besökare med lite drygt 46% av alla övernattningar. Under 2021 har campingarna bidragit med 445 000 övernattningar vilket är den näst högsta uppmätta siffran någonsin. Indikationerna från Blekinges ställplatser och gästhamnar är också mycket positiva men dessa logialternativ omfattas inte av redovisningskravet och finns inte med i rapporten.
– Vi blickar fram mot ett nytt kapitel i Blekinges besöksnäring där vi kommer stärkta ur pandemin. Vi har aldrig varit starkare på den svenska marknaden och lägg då till att vi har bra förutsättningar att dubblera de utländska gästnätterna. Där finns det framförallt en oerhörd potential i Tyskland, avslutar Ola Söderdahl.
Bildcred: Wikimedia / Wolves201
Bli först med att kommentera