Varannan frestas av husbils- eller husvagnssemester

Annons:

Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra med husbil eller husvagn och störst är intresset bland unga. Det som lockar är frihetsupplevelsen, visar en Sifo-undersökning som beställts av Forsbergs Fritidscenter. 

Sommaren 2020 började intresset öka för camping och svenska resmål i pandemins spår och den trenden har fortsatt. I den nya Sifo-undersökningen uppger mer än varannan (55 procent) att de kan tänka sig resa med husbil- eller husvagn. För fyra av tio (39 procent) vore det en helt ny upplevelse.

– Allt fler förklarar sin kärlek till det mobila semesterlivet. Sverige är ett fantastiskt land med massvis av fina platser att besöka och upptäcka, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.

Men olika gruppers intresse skiljer sig åt. Störst intresse för att åka på husbils- eller husvagnssemester hittar man hos 18–34 åringarna (60 procent) medan det är lite lägre i den äldsta åldersgruppen, 56–79 år (49 procent).

– Det är lite förvånande eftersom den genomsnittlige husbils- eller husvagnsköparen har passerat 50-strecket, men det är så klart jätteroligt och visar att campingbranschen går en ljus framtid till mötes. Att det ser ut så här tror jag beror på vanlife- och fricampingtrenden som fått stor spridning hos den yngre generationen, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.

Åtta av tio (80 procent) är överens om att det är friheten som lockar mest med en husbils- eller husvagnssemester, därefter kommer möjligheten till att göra olika aktiviteter (44 procent) och att det är prisvärt (31 %).

– Jag kan bara hålla med. Frihetskänslan och äventyret man får när man semestrar på fyra hjul går inte att få någon annanstans. Det är oslagbart, säger Jonas Karlsson, vd Forsbergs Fritidscenter.

Kan du tänka dig att semestra med en husbil/husvagn?
Ja, men jag har aldrig gjort det, 39 %
Ja, jag gör redan det, 16 %
Nej, 39 %
Vet ej, 6 %
Ja (summering), 55 %

Varför vill du semestra med husbil/husvagn?
Frihet att ta mig vart jag vill, 80 %
Gemenskap, 14 %
Prisvärd semester, 31 %
Möjlighet att göra olika aktiviteter, 44 %
Träffa nya människor, 10 %
Tryggt, 7 %
Annat, 5 %
Tveksam/vet ej, 3 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 16–19 mars 2022. Totalt intervjuades 1145 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Bildcred: Dennis Lund

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


27 − = 25