Renault satsar stort på vätgasdrift

Annons:

Efter att ha deltagit på mässorna World Hydrogen 2022 Rotterdam och HyVolution i Paris avslutar Hyvia med Hydrogen & Fuel Cells Europa-mässan i Hannover. Detta är tre strategiska marknader för HYVIA, som siktar på 30 procents marknadsandel med vätgasdrivna lätta transportbilar i Europa senast 2030 med lanseringen av Renault Master H2-TECH; en skåpbil, en chassihytt och en buss som tar upp till 15 passagerare.

Renault Group och Plug Power har med sin gemensamma expertis skapat HYVIA och erbjuder ett komplett ekosystem för att köra på vätgas, en rad vätgasdrivna lätta transportbilar, en vätgas-tankstation och produktion av grön vätgas med elektrolyser och de erbjuder också hanteringssystem och underhållslösningar för större flottor.

Renault Master Van H2-TECH lanseras under 2022

Master Van H2-TECH är svaret på många kunders behov inom såväl näringsliv, flottor och lokala myndigheter. Det är en stor skåpbil för transport av varor och paket, med en lastvolym på 12 m3 och en räckvidd på upp till 50 mil. Den är utrustad med en 30 kW bränslecell, ett 33 kWh batteri och tankar som innehåller 6 kg väte (4 tankar av 1,5 kg). Master Van H2-TECH förväntas lanseras i Europa under 2022.

Vätgas som drivmedel med HYVIA-ekosystemet

Vätgas är särskilt lämplig idag för lätta transportbilar, vilket möjliggör utökad räckvidd även med tung last och intensiv användning. HYVIA-serien av vätgasdrivna lätta lastbilar utan CO2-utsläpp* ger en ökad räckvidd på upp till 50 mil och en tankningstid på 5 minuter. Den innehåller en skåpbilsversion med en lastvolym på 12 m³ (Master Van H2-TECH), en chassihyttversion med en stor volym på 20 m³ (Master Chassis Cab H2-TECH) och en minibuss som kan ta upp till 15 passagerare (Master City Bus H2-TECH). HYVIA erbjuder också H2 tankstation, produktion av nollutsläpps-lösningar för vätgas, underhåll och flotthantering.

HYVIA: ett franskt högteknologiskt varumärke

HYVIA är baserat i Frankrike på fyra platser. Huvudkontoret, ingenjörs- och FoU-centret finns i Villiers-Saint-Frédéric. Renault Master tillverkas i Batilly-fabriken. El- och vätgasintegration tillhandahålls av PVI, ett dotterbolag till Renault Group, på Gretz-Armainvilliers. Slutligen, HYVIA -fabriken i Flins utanför Paris monterar och testar bränsleceller baserade på Plug Powers ledande teknologi. I slutet av 2022 kommer anläggningen också att börja montera H2-tankstationer och produktion av lågkoldioxid väte med en första 1MW elektrolyser.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 75 − = 70