
Experimentet med självkörande lastbilar på hela E4-sträckan Södertälje–Jönköping som pågått sedan i fjol utökas när Scania tillåts låta dessa köra utan mänsklig inblandning. Tidigare måste övervakaren greppa ratten i ett antal korsningar och rondeller i bland annat Nyköping.
Fortfarande måste det dock finnas en chaufför i bilen som ska kunna gripa in om något inte går enligt planerna och dessutom finns en provningsingenjör med uppgift att övervaka och verifiera den information som överförs till bilen från dess sensorer.
Att utveckla tekniken för att den ska fungera utan mötande trafik är enklare än där sådan finns. Redan 2017 påbörjades självkörning inom slutna områden som gruvor och terminaler.
En av fördelarna med självkörande lastbilar är att de kan optimeras för att minska energiförbrukningen och att transporterna kan äga rum nattetid då det inte är så mycket trafik.
Scanias utveckling sker i samarbete med amerikansk-kinesiska Tusimple.
Bildcred: Wikimedia / Holger.Ellgaard
Bli först med att kommentera