
I och med nya krav på utsläpp 2022 är det teknikbyte hos alla tillverkare av basfordon. Ivecos modeller blir dessutom både snålare och mer teknikstinna. Utöver de nya motorerna blir det ett nytt chassi och många funktioner blir röststyrda.
Luftfjädring är inget vi är bortskämda med på husbilar. Nu kommer det dock på Iveco vars modell får det passande namnet Daily Air Pro. Stötdämparna blir adaptiva med samma grundkonstruktion som de i de mest påkostade husbilsmodellerna. Dessa kompenserar på ett bättre sätt än traditionella stötdämpare för ojämnheter och ger fordonet bättre vägegenskaper då däcken får mer kontinuerlig kontakt med underlaget.
Luftfjädringen går att ställa in i tre lägen varav två är manuella, dels för bästa komfort och dels för extra tung last. Utöver det finns ett automatiskt som känner av behovet av fjädring och reglerar fjädringen efter behov.
Ytterligare en fördel är att lasthöjden kan justeras och till denna funktion hör ett minne som gör att det blir enkelt att spara en inställning som ofta används. Justeringen av lasthöjden ska inte ta mer än tio sekunder.
Röststyrningssystemet kallas Driver Pal som enligt Iveco betyder vän till föraren. Grunden för systemet är Amazon Alexa och systemet ska även förstå mer komplexa kommandon. Även navigationssystemet är anslutet till Driver Pal.
Iveco har även fått en ny förstärkt sexväxlad låda som kan kombineras med motorvolymer på 2,3 liter och uppåt. Förstärkningen ska ge väsentligt längre livslängd, Iveco menar att det handlar om cirka tjugo procent.
Effektvalen på 2,3-litersdieseln är 116 respektive 156 hästkrafter och ska ha sex procent lägre bränsleförbrukning samt en vridmomentsökning på femton procent. Trelitersmotorn erbjuds med 160 eller 207 hästkrafter. Utöver att modellen erbjuds som basfordon till husbilar finns den som skåpbil, passagerarminibuss samt flakfordon.
Bli först med att kommentera