
Även om det franska fabrikatet Randger inte finns på den svenska marknaden är den en intressant modell eftersom den erbjuder en planlösning som sällan ses. Modellen som vi avser heter R 531 och den är lite mindre än de vi vanligen väljer, 3 000 kilo i totalvikt ger lite kompaktare mått men tilltalar säkert den snabbt växande vanlife-gruppen av köpare. Fabrikatet tillhör Triganogruppen och Randger är deras namn för kompakta plåtisar och R 531 är bara 534 centimeter lång, 198 bred och 209 hög. Som alternativ erbjuds Randger i en version med rakt kök och kallas då 530. Modellserien finns även i en ännu kortare version, R 490, som är knappa fem meter.
Just planlösningarna har kommit lite mer i fokus de senaste två åren, det har kommit flera lösningar som sticker ut där fokus exempelvis ligger på att optimera inredningen för två personer och till och med tänka helt nytt för sittgruppen. Oavsett om det gäller att ta bort soffan, som en del kanske använder sparsamt, placera den längst bak eller komma med innovativa pop-up-tak för att helt ta bort den traditionella sängen längst bak är utvecklingen spännande. Om man inte är alltför utrymmeskrävande kan man använda bilen för fyra men man får nog betrakta den som lämpligast för två.
Det är i det ljuset vi tittar på den i år premiärvisade Randger R 531 som har ett vinkelkök längst bak och trots att bilen är kompakt även har ett fullt utrustat badrum.
Modellen byggs på Ford Transit Custom, även det känns lite spännande för Ford har verkligen slagit sig in på husbilsmarknaden i år. Det är inte heller många veckor sedan som den nya generationen av Transit Custom visades upp vilken även kommer med eldrift men det var inget som nämndes när R 531 visades upp på den nyligen avslutade Salon VDL i Paris. Utöver eldrift finns Transit Custom även som hybrid och i en framhjulsdriven version med en dieselmotor på 130 hästkrafter. Värmen sköts av en dieseldriven Truma Combi D4.
534 centimeter husbil ger inte plats för någon säng i bak ens med en vanlig planlösning så den finns istället under pop-up-taket. Där kan två personer sova i en bädd med måtten 190 x 120 centimeter. Det går även att bädda tresitssoffan, som har Isofix-fäste, ett bord och de vändbara förarstolarna bildar annars en sittgrupp för fem. Soffan ger en bädd med måtten 187 x 120.
Det vinkeluppfällda pop-up-taket har den högsta punkten längst bak där det L-formade köket fått mer arbetsyta trots den tvålågiga spisen och det finns även ett mindre kompressorkylskåp, 41 liter, som integrerats i skåpinredningen. Det blir dock inte mer förvaringsutrymme jämfört med det raka köket i 530. Ståhöjden vid köket blir på grund av taket tillräcklig.
Badrummet finns bredvid köket på förarsidan och är bättre utformat än vad de flesta lika långa husbilar erbjuder. Väggarna är dock inte högre än till axelhöjd eftersom de ska få plats även när taket inte är uppfällt. Det är förvisso inte gott om plats men badrummet har både handfat, toalett och dusch även om många nog kommer att dra ut duschslangen under den öppna bakluckan. Någon större mängd skåp för allmän förvaring finns inte men det finns i varje fall ett skåp för kläder bredvid badrummet.
Att kalla modellen för husbil kan förstås ses som kontroversiellt, mer korrekt är nog campingbil som är lämpligast för två.
Bli först med att kommentera