
Vad förväntar vi oss när en eldriven husbil väljs? Det har Thor Industries undersökt och även om undersökningen är utförd i Nordamerika torde förväntningarna vara likartade för oss som bor i Europa.
Just nu är det flera basfordonstillverkare som försöker lösa problemet med eldrift för husbilar men ingen har hittills kunnat presentera ett godtagbart alternativ. Så vad förväntar vi oss egentligen? Den frågan ville Thor ha svar på vilket ledde till den nu publicerade undersökningen, North American Motorized Electric RV Study, som ställt frågor om förväntad räckvidd, viktiga köpmotivatorer och utvecklingsbehov av laddinfrastruktur. Informationen ska användas vid utvecklingen av högspänningsplattformen som Thor kommer att använda inom hela koncernen. Detta innebär att den sannolikt även kommer att återfinnas i Europa.
Undersökningen visade att 45 procent av konsumenterna förväntar sig att kunna köra fem till sex timmar på en enda laddning. Dessa data stämmer överens med resultaten från en undersökning 2021, North American Path to Purchase Study, där 70 procent av nya husbilsköpare i genomsnitt körde fem eller fler timmar från sitt hem. Thors senaste undersökning visar att endast tre procent av konsumenterna förväntar sig att behöva ladda efter två timmars körning eller mindre. Det senare är den räckvidd som dagens lågspänningsteknik erbjuder på husbilar.
I undersökningen ställdes frågor som gjorde det möjligt att bedöma konsumenternas intressenivå, avsedd användning, laddning och serviceförväntningar samt vad som talar emot att de skulle köpa en eldriven husbil. De som svarat är nuvarande och potentiella elbilsägare som är intresserade av att köpa en eldriven husbil, som har haft en viss erfarenhet av husbilar under de senaste tio åren.
Det här ser de som svarat som viktigt:
Användning:
- 47 procent förväntar sig att använda en eldriven husbil minst “en gång i veckan eller oftare” eller “en gång varannan till var tredje vecka”
Laddning:
- 97 procent räknar med att köra tre timmar eller längre innan laddning
- 70 procent svarar att en inbyggd bränslecell för att ladda fordonets batteri positivt påverkar deras köpintresse, även om detta skulle ge ett litet koldioxidavtryck.
LaddInfrastruktur:
- 44 procent förväntar sig en laddstolpe som laddar på en timme vid varje enskild campingplats
- 34 procent förväntar sig en laddtid på 45-59 minuter
- 34 procent förväntar sig en “full tank” för mellan $41 och $60
Bli först med att kommentera