Svensk bilpark allt tyngre

Annons:

Ny statistik från Trafikanalys visar att bilarna blir allt tyngre och den genomsnittliga vikten hos en ny bil har ökat med 200 kilo sedan år 2015. Denna statistik har Gröna Mobilister beställt inför att Energimyndigheten Inom kort presenterar ett förslag till miljödeklaration av bilar.

Viktökningen kommer från att nya bilars säkerhetssystem blir alltmer omfattande. Bilar ska självklart ha bra krockzoner, säkerhetsutrustning samt tillräckliga utrymmen och elbilar ska ha batterier stora nog att ge god räckvidd.

Men enligt Gröna Mobilister lägger tillverkarna på alltmer onödiga kilon. För ett år sedan begärde de ut data över svenska bilars tjänstevikt och upptäckte då att nya bilars vikt ökade i accelererande takt. Nya data för år 2021 visar att viktuppgången fortsätter i oförminskad takt.

Elbilar och laddhybrider är tyngre än andra bilar på grund av stora batterier. Den ökande medelvikten hos bilarna kan därför delvis förklaras av den ökande andelen laddbara bilar i försäljningen.

Men även inom kategorin elbilar och laddhybrider blir bilarna allt tyngre, vilket även gäller bensin- och dieselbilarna. En genomsnittlig ny dieselbil vägde exakt 400 kilo mer år 2021 än år 2012. Viktuppgången hos elbilar och laddhybrider är nästan lika stor.

Denna vecka väntas Energimyndigheten överlämna ett förslag till miljödeklaration av bilar till Regeringskansliet, enligt uppdraget i 2021 års regleringsbrev. Märkningen ska enligt instruktionen innefatta energianvändning och koldioxidutsläpp, och ta hänsyn till fordonets hela livscykel.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


89 − = 84