
AFCAR-alliansen för konkurrens och valfrihet inom bileftermarknaden är oroliga. Bakgrunden är att de i oktober lade fram ett förslag som omfattar fordonsdata vilket EU-kommission ännu inte reagerat på. AFCAR (Alliance for the Freedom of Car Repair in Europe) är en konstellation på EU-nivå med en sammansättning av olika intressenter och tittar man på den svenska avdelningen, Svenska AFCAR, så ingår Sveriges Bildelsgrossisters Förening, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, Fordonsverkstadsutrustarna och konsumentorganisationen M Sverige (tidigare Motormännen) som medlemmar.
Striden handlar om vilka som ska anses som ägare till de data som bilarna idag samlar in. AFCAR vill ha ett specifikt regelverk för fordonsdatan och de är oroliga efter att den europeiska fordonsindustrin hållit ett möte med fransmannen Thierry Breton – EU:s industrikommissionär medan AFCAR inte getts denna möjlighet.
Nu har AFCAR gått till motattack. Alliansen har uppvaktat tio EU-kommissionärer för att framföra sina argument för fortsatt konkurrens och valfrihet inom bileftermarknaden, de vill ha en lagstadgad tillgång till fordonsdata enligt det förslag som de lade fram i oktober.
I sitt brev till kommissionärerna skriver AFCAR-alliansen att de uppmanar till ”ett snabbt antagande av ett kommissionsförslag till sektorsspecifik lagstiftning om ’tillgång till fordonsdata och -resurser’ för att säkerställa att lagstiftningen kan antas via det ordinarie lagstiftningsförfarandet före utgången av denna mandatperiod, i april 2024”.
Alliansen vill ha en fortsatt konkurrens och valfrihet inom bileftermarknaden, det vill säga verkstädernas och leverantörsledens rätt att konkurrera och bilägarens rätt att fritt välja bilverkstad utifrån EU:s förordning 461/2010. Organisationen anser vidare att det även kraftigt begränsa konsumentens integritet och valfrihet.
Bli först med att kommentera