Snart dags för vinterdäck

Annons:

Den 1 oktober var startdatumet för att få använda dubbdäck och även om vi ännu inte fått något riktigt vinterväglag finns det anledning för alla vintercampare att börja tänka på att skifta däck. För ett par år sedan kom även nya regler för fordon med en totalvikt över 3,5 ton och de skiljer sig från lättare fordon.

Vad som bedöms som vinterväglag avgörs av polisen när man blir stoppad men allmänt är att det råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det är vinterväglag utanför de stipulerade perioderna får man ändå köra med vinterdäck.

Kravet på vinterdäck, dubbade eller odubbade, inträder den 1 december för personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon. Notera att personbil klass II, alltså husbilar, dessutom har olika regler beroende på totalvikt och gäller även utlandsregistrerade fordon.

Om bilar med en totalvikt upp till 3 500 kilo har dubbdäck måste också en husvagn eller annan släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Däcken ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade.

Bild på bergstopp och snöflinga

Däck som är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller “Mud and Snow” och är särskilt framtagna för vinterkörning anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg fram till och med 30 november 2024. På släpvagnar med en totalvikt av högst 3500 kg anses däck med ovanstående märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2029. Se även tabell – krav för vinterdäck, under relaterade dokument.

Om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag.

Mönsterdjupet för vinterdäck på lätta fordon ska vara minst 3 millimeter men om totalvikten överstiger 3 500 kilo är mönsterdjupskravet 5 millimeter och dubbdäck på tunga fordon måste alltid sitta på samma axel. Därutöver får de utöver kran för lätta fordon även vara märkta med POR (Professional Off Road).

Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kilo eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kilo får vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller “Mud and Snow”. Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kilo fram till och med den 30 november 2024. Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kilo under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024.

Samtliga däck på bilar med en totalvikt över 3 500 kilo ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Släpfordon, även husvagnar, ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.

Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 64 − = 59