Självkörande bilar tillåts i Tyskland

Annons:

Mercedes-Benz blev världen första biltillverkare som klarade av kraven för självkörande bilar i nivå 3. Systemet som kallas Drive Pilot kommer i produktion redan första halvåret 2022 och lanseras först på S-Klass och EQS. Fler modeller kommer därefter att få Drive Pilot.

Det är de tyska myndigheterna som är först med att godkänna systemet men Mercedes-Benz räknar med att fler länder inom kort kommer att ta liknande beslut.

Med Drive Pilot aktiverat kan föraren låta bilen till stor del köra på egen hand och koppla av på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det innebär att de funktioner som annars inte tillåts i bilens multimediasystem under körning, som exempelvis filmvisningar, blir tillgängliga. Drive Pilot hanterar körningen upp till 60 km/h samt på 1 300 mil tysk motorväg.

Systemet aktiveras med rattkontroller och bilen anpassar då hastighet och avstånd, körfältsposition samt hanterar oväntade trafiksituationer som undanmanövrer.

Systemet har, enligt Mercedes-Benz, säkerheten i fokus och avbryter körningen genom en kontrollerad process om föraren inte kan återta kontrollen över bilen. Som säkerhet för övriga trafikanter varnas dessa med att bilens varningsblinkers aktiveras och bilen låses upp för att räddningspersonal som redan har fått meddelande via bilens nödanropssystem ska kunna komma in.
System bygger på en omfattande användning av sensorer där många av de körhjälpssystem som introducerats under senare år är inblandade. Bland dessa kan nämnas system som är beroende av LiDAR, fuktsensorer i hjulhusen, system för att känna igen vägtrafikskyltar, bakrutekamera och mikrofoner. Det gör att fordon med exempelvis sirener och blåljus kan upptäckas.

Utöver bilens egna sensorstyrda system använder sig Drive Pilot av molnbaserad information om vägens tredimensionella geometri samt eventuella kommande hinder som olyckor och vägarbeten. Dessa data jämförs med bilens sensorer för att med hjälp av AI och ett mer avancerat GPS-system som mäter ner till centimeternivå kan hantera körningen på ett tillräckligt säkert sätt för att tyska myndigheter ska våga tillåta datorn att köra bilen självständigt. På så sätt kan bilen även hantera eventuell smuts på kameralinser eller annat som kan störa sensorinformationen.

Det var en lagändring våren 2021 som gjorde det möjligt att få självkörande bilar godkända och Mercedes-Benz tog omedelbart chansen. Problematiken med självkörande bilar är att fastställa vem som är ansvarig i en eventuell olycka och när en mänsklig förare måste gripa in. Den rättsliga grunden för detta fastslogs 2017 och då var Tyskland först ut men Just nu pågår testkörningar i både USA och Kina.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


47 − 40 =