SFVF ansluter sig till Husbilskampen

Annons:

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, som bland annat organiserar och kvalitetscertifierar husbilsverkstäder, ansluter sig till ”Husbilskampen, för rättvisare beskattning av husbilar”. SFVF är Nordens största motorbranschorganisation med över 3000 medlemsföretag.

Husbilskampen är en opinionskampanj för en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon och drivs av Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, i samarbete med intresseorganisationer inom camping och mobilt boende.

– Precis som Svensk Camping, SCR, och Caravan Club påverkas även våra medlemmar i allra högsta grad av den orättvisa beskattningen. Således är det ett naturligt steg för oss att sluta upp bakom HRF:s arbete för en rättvisare beskattning, säger Claes Åström, vd för SFVF

Samtidigt är det klart att HRF intensifierar sitt lobbyarbete. Detta sker främst genom en utökad politisk dialog fram till riksdagsvalet. 

Vad man vill, är att undanta nya husbilar från, eller åtminstone lindra effekterna av, CO2-beskattning enligt körcykeln WLTP och malus i miljöstyrningssystemet bonus-malus.

– Vi vet att vi har rätt i skattefrågan, att nya husbilar har en orättvis beskattning. Vi ges också rätt av en politisk majoritet i riksdagen, vilket ger förutsättningar för att husbilarna ska få en egen och mer rättvisande beskattning bara lagstiftningsfrågan lyfts i riksdagen, säger Lars-Erik Hörmander ordförande för HRF.

Sedan Husbilskampen inleddes 2019, har det skett en svängning i frågan inte minst tack vare dåvarande finansministern Magdalena Anderssons svar på att kritiken var befogad. Genom förenklade regler för av- och påställning av nya husbilar från mars 2021 har skatten inledningsvis lindrats, något som senare ätits upp av förändringar inom miljöstyrningssystemet bonus-malus som drabbat husbilar, personbil klass II, hårt.

– Idag är Sverige det enda EU-landet som inte tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det brukas när det ska beskattas. Det känns märkligt att en liten husbil som kör några hundra mil om året ska ha en högre beskattning än en timmerbil med fleraxlat släp som rullar 10 000-tals mil per år. Det måste vi få ändring på, därför fortsätter vi kampen, avslutar Lars-Erik Hörmander, HRF.

Bildcred: HRF

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter − 1 = 3