SCR, så här fungerar tekniken

Annons:

Adblue Diesel The Tank Refuel Car Refueling Fuel

Numer är dieselmotorerna utrustade med SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction), men hur fungerar den? Avsikten känner de flesta till, systemet minskar utsläppen av kväveoxider med hjälp av AdBlue.

Termen SCR används för att beskriva en kemisk reaktion där skadliga kväveoxider (NOX) i avgaserna omvandlas till vatten (H2O) och kväve (N2). I kombination med interna motorteknologier som avgasåterföring, EGR, kan extremt låga kväveoxidutsläpp uppnås.

Reduktionsreaktionen sker när de orenade avgaserna blandade med reduktionsmedlet passerar genom en porös katalysatorkammare som är monterad på avgassystemet. Den kemiska reaktionen kallas reduktion där AdBlue är reduktionsmedlet som reagerar med kväveoxiderna, NOx, för att omvandla dessa till kväve, vatten och små mängder CO2. Detta behövs för att uppfylla de allt strängare utsläppskraven och kombinerat med partikelfilter kommer utsläppen ner till de stadgade nivåerna genom omvandling till naturligt förekommande kemiska komponenter. SCR-katalysatorer är gjorda av olika porösa keramiska material som titanoxid, och aktiva katalytiska komponenter är vanligtvis oxider av basmetaller som vanadin, molybden och volfram), zeoliter eller olika ädelmetaller.

För att inte fordonet ska kunna köras utan att reningen fungerar finns ett spärrsystem som gör att motorn stannar om AdBlue-tanken blir tom. Allmänt kallas det giftfria reduktionsmedelsmedlet med ammoniak, vanligtvis urea av fordonskvalitet, för Diesel Exhaust Fluid (DEF) som förekommer i tekniska texter. Det krävs korrekt förvaring av DEF för att förhindra att vätskan fryser vid temperaturer under -11 grader och de flesta DEF-utmatningssystem för fordon har uppvärmningsanordningar.

SCR-teknik är en av de mest kostnadseffektiva och bränslesnåla teknikerna som finns för att hjälpa till att minska dieselmotorernas utsläpp och minskar NOx-utsläppen med upp till 90 procent samtidigt som HC- och CO-utsläppen minskas med 50-90 procent och PM-utsläppen utan partikelfilter med 30-50 procent. Som en huvudregel behövs ungefär tre procent AdBlue av dieselförbrukningen.

SCR-tekniken är inte ny, reduktion av NOx med ammoniak som reduktionsmedel patenterades i USA av Engelhard Corporation 1957. Utvecklingen av SCR-teknologi fortsatte i Japan och USA i början av 1960-talet med forskning som fokuserade på billigare och mer hållbara katalysatormedel. Den första storskaliga SCR:n installerades av IHI Corporation 1978. I stationära källor och fartyg har den använts i decennier. Först ut på fordon var Nissan Diesel Corporation som med lastbilen Nissan Diesel Quon introducerade tekniken 2004 i Japan.

AdBlue är varumärket för en vätska som består av 32,5 procent urealösning och 67,5 procent avmineraliserat vatten. AdBlue bildas under den kemiska reaktionen av ammoniak och koldioxid. Det krävs cirka ett kilo naturgas för att producera en liter AdBlue.

Om pumpar eller dunkar är försedda med AdBlue-logotypen eller en hänvisning till ISO 22241-standarden, kan vätskan användas och fyllas på där det blå locket är ett kännetecken. Tänk på att AdBlue är frätande. Även om du bara spiller några droppar på husbilens lack ska du omedelbart tvätta av det med vatten.

Bildcred: Wikimedia

Bildcred huvudbild: Max Pixel

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 7 + 2 =