
500 procents prisökning på ett år, det är situationen just nu när det gäller litium. Det skapar stora problem för elbilstillverkningen men även när det gäller “vanliga” bodelsbatterier i husbilar. Med så höga prisökningar på råvarorna blir det ofrånkomligt att priserna på såväl el- som hybridfordon ökar såväl som på litiumjonbatterier i mindre storlekar eftersom litium används som elektrodmaterial.
Det lär i synnerhet sätta en hämsko för transport- och husbilars elektrifiering då de batterier som krävs i tyngre fordon är större än de i mindre personbilar och priserna i kronor då ökar extra mycket. Bloomberg har skrivit en uttömmande analys om detta.
Men prisuppgången lär trots den kraftiga ökningen hittills fortsätta ett tag till. Analytiker på Macquarie Group varnade för ett ”ett evigt underskott”, medan Citigroup nästan fördubblade sin prisprognos för 2022 och sa att ett ”extremt” rally kan komma. En annan effekt är att bristen kommer att påverka produktionen negativt trots en allt högre efterfrågan på eldrivna fordon. Detta kommer förstås i konflikt med myndigheternas planer på att fasa ut fossildriften, här i Sverige symboliserat genom bonus-malus och skärpta emissionskrav.
Det ser inte heller ut som att produktionen av litium ökar på kort sikt. Det beror på att priset på litium var ovanligt lågt 2018–2020, något som dämpade investeringsviljan i nya litiumfyndigheter. Att starta nya projekt är tidskrävande och kan ta så lång tid som tio år. Beroende på hur litium utvinns är det ettdera extremt energiintensivt eller kräver stora mängder vatten. Särskilt problematiskt är det när det gäller fyndigheterna i Sydamerikas öknar där man utvinner litium genom att låta saltlake avdunsta, en process som tar 12–28 månader. Dessutom har brytningen förknippats med barnarbete, något som då och då lyfts upp men inte blivit någon stor fråga då själva omställningen av fordonsflottan till eldrift prioriterats och produktion och lagring av elen fått en undanskymd roll. På global nivå sker 60 procent av elproduktionen med fossila bränslen och i vissa länder är andelen väsentligt högre.
Bedömningen är att så länge som den nuvarande batteritekniken används kommer priserna att vara fortsatt höga. Runt hörnet skymtar natriumjon och solid state-batterier samt tekniker där grafen är inblandat. Dessutom är litiumjontekniken för ny för att någon återvinning i större skala sker.
Bildcred: Wikimedia / Jclaboh
Bli först med att kommentera