Partier överens om 4,25 ton för godsbilar

Annons:

Vid Mobility Swedens seminarium i Almedalen var de närvarande politikerna från Socialdemokraterna, Centern, Liberalerna och Sverigedemokraterna i det närmaste överens om att det kan vara dags att se över körkortsreglerna. Det skulle kunna tolkas som att en ändring kan vara på gång.

Bakgrunden är att EU i det gällande körkortsdirektivet gör det möjligt för Sverige att tillåta körning av personbilar upp till 4 250 kilo på ett vanligt B-körkort. Ett tiotal länder har infört det men den svenska regeringen har hittills sagt nej.

Viktökningen är dock omgärdad med några villkor, fordonet ska vara ett nollutsläppsfordon, vara avsett för godstransport, föraren ska vara minst 21 år och haft ett B-körkort i minst två år. Regeln får införas av EU:s länder men är inte tvingande. Denna regel ska inte heller blandas ihop med den pågående ändringen av körkortsdirektivet där en generell ökning av totalvikten för B-behörigheten som EU planerar att besluta om inom kort och om denna ändring kommer till stånd införs den 2023 med en fördröjning för de nationella parlamenten att ta beslutet inom två år vilket i praktiken troligen innebär ett införande 2025.

Vi på Rolling Homes har tidigare skrivit om båda regeländringarna och lyssnade du på våra valpoddar med partiernas representanter i trafikutskottet där det även framgår att det finns en majoritet för att ändra bonus-malus så att inte husbilar längre skulle straffbeskattas.

På Mobility Swedens seminarium uttalade sig politikerna vilka tycker att det finns anledning att införa 4,25 ton som totalvikt för B-kort när det gäller nollutsläppsfordon. En sådan ändring kan närmast ses som en förutsättning för att husbilar ska kunna ha eldrift utan att det behöver kräva C/C1-kort. Bilbranschen ropar efter uppdaterade körkortsregler för att få fart på omställningen av transportbilssektorn till eldrift eftersom det är stor brist på förare med högre körkortsbehörighet än B.

Det finns anledning att påpeka att det redan idag är tillåtet för en förare med B-kort att köra 4 250 kilos totalvikt men då enbart om det delas upp på en dragbil med 3,5 tons totalvikt och ett lätt släp som maximalt får ha en totalvikt på 750 kilo. Argumentet för en ändring har varit att det är ologiskt att det enbart är tillåtet om 4,25 ton delas upp mellan dragbil och släp. B96 krävs om släpets totalvikt överstiger 750 kilo och tågvikten understiger 4,25 ton.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


53 − 50 =