
På dagens presskonferens om regeringsbildningen meddelade Ulf Kristersson att reduktionsplikten på diesel kommer att sänkas till EU:s miniminivå. Detta ska vara genomfört vid årsskiftet 2023 / 2024.
Det går inte att i detalj säga vad detta innebär i kronor och ören, något som styrs både av råoljepriset samt priset på biodrivmedel. Som det ser ut idag skulle prissänkningen kunna bli i storleksordningen 3 – 4 kronor. Det motsvara ungefär den prisskillnad som dieseln i Tyskland och Sverige har även om sådana jämförelser är svåra att göra i den volatila marknad som nu råder.
Reduktionsplikten är i Sverige för närvarande 30,5 procent och den tidigare regeringen hade beslutat att den successivt skulle öka till 66 procent. EU har ett krav på sex procent. Det får antas att den långsiktiga prissänkningen blir betydligt högre än den preliminära bedömning som kan göras i dagsläget. Vid förra höjningen av reduktionsplikten ökade priset med cirka 1:50 och den ökning som skulle skett i år pausades varför det finns en vilande höjning vid det kommande årsskiftet som med samma bedömningsgrund torde legat i storleksordningen fem till sex kronor.
Ytterligare en faktor värd att påpeka är att energiinnehållet i dieseln därmed kommer att öka, många vittnar om att fordonets förbrukning kommer att minske med mellan tio och tjugo procent. De som varit på utlandssemester har säkerligen noterat detta.
Bli först med att kommentera