Nya personbilar har rekordlåga CO2-utsläpp

Annons:

Koldioxidutsläppen från den genomsnittliga nya personbilen under förra året var 88,3 gram/km skriver Transportstyrelsen på sin hemsida. Det är en minskning från året innan och den lägsta siffra som någonsin uppmätts. Det visar siffror som Transportstyrelsen nu redovisar till EU-kommissionen.

Statistiken omfattar endast “vanliga” personbilar. Husbilar, rallybilar, ambulanser, polisbilar och andra bilar för särskilda ändamål är inte medtagna.

Under 2021 registrerades 293 155 typgodkända personbilar i landet. Det är det lägsta antalet sedan 2013. Men det är inte bara antalet nyregistrerade personbilar som minskar jämfört med tidigare år. Mellan 2020 och 2021 sjönk de genomsnittliga koldioxidutsläppen med 21 procent, från 111,7 gram/km till 88.3 gram/km.

– Den huvudsakliga förklaringen till minskningen är genomslaget av elbilar på bred front. Antalet rena elbilar som kom ut i trafiken under 2021 är mer än dubbelt så många som under året innan. Samtidigt sjunker de genomsnittliga utsläppen oavsett drivmedel vilket också är positivt, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Genomsnittliga koldioxidutsläpp nyregistrerade personbilar 2020-2021

 Registrerade personbilar 2020Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2020Registrerade personbilar 2021Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2021
Bensindrivna personbilar129 335146,85 gram/km113 437139,86 gram/km
Dieseldrivna personbilar59 541165,00 gram/km43 265159,81 gram/km
Gasdrivna personbilar3 214116,34 gram/km1 446108,97 gram/km
Etanoldrivna personbilar1190,00 gram/km44126,70 gram/km
Eldrivna personbilar27 7560,00 gram/km57 2560,00 gram/km
Laddhybrider (diesel/el)2 96536,24 gram/km3 97935,17 gram/km
Laddhybrider (bensin/el)62 82241,39 gram/km73 712 38,10 gram/km
Vätgasdrivna personbilar50,00 gram/km160,00 gram/km
Summa285 639111,67 gram/km293 15588,32 gram/km

Statistiken bygger på de uppgifter som biltillverkarna rapporterar in till Transportstyrelsen i samband med att bilarna registreras i vägtrafikregistret. Sedan 2020 ska utsläppsvärdena bygga på testcykeln WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). En mätmetod som ska motsvara en mer realistisk körstil än den tidigare testcyklen NEDC (New European Driving Cycle). Utsläppsvärden från WLTP är generellt sett högre än utsläppsvärden från NEDC och övergången innebär att värden från 2019 och tidigare inte är jämförbara med de som nu presenteras.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


− 6 = 4