Ny lag ska stoppa dålig annonsinformation

Annons:

Vid marknadsföring av en specifik bilmodell ska uppgift om förbrukning och utsläpp generellt sett anges. Men enligt en granskning som Riksförbundet M Sverige genomfört vecka 1–2 i år saknas uppgifterna i en majoritet av de digitala annonser som kontrollerats.

– Det är allvarligt att biltillverkarna struntar i att uppge information som konsumenter förväntar sig. Det är ännu viktigare idag än tidigare både eftersom fordonsskatten blir väldigt hög om utsläppen är höga, och eftersom förbrukningen även i elbilar påverkar kostnaden för att köra med bilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige. Vi anser att uppgifterna alltid måste finnas med. Därför har vi anmält annonserna från Volvo, Polestar, Mercedes och Peugeot till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring.

Den första april i år kommer en ny lag sannolikt att ersätta de nuvarande allmänna råden. Då kan bilföretagen också komma att påföras sanktionsavgifter i enlighet med marknadsföringslagen, eftersom informationen ska anses vara av väsentlig betydelse för bilköpare.

KOVFS 2018:3

Information om förbrukning och utsläpp för personbilar som kan köras på fossila drivmedel, på både fossila drivmedel och på el (hybridbilar) samt enbart på el, anges i enlighet med det EG typgodkännande som finns för bilen, se artikel 2 punkt 5 och 6 i direktiv 1999/94/EG.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 5 + 1 =