
Den andra generationen av Ford Transit Custom premiärvisas nu för allmänheten på den pågående mässan IAA i Hannover. Modellen som pressvisades i våras byggs på en helt ny plattform och visar enligt Ford vad som för närvarande är tekniskt möjligt för kommersiella fordon. Transit Custom har använts allt flitigare till campingbilar, ett segment som vuxit kraftigt i spåren av Vanlife-trenden.
När det gäller drivtekniken följer den trenden att mindre transportfordon även kommer som BEV, helelektrisk drift, men därutöver som hybrid och diesel.
Den för Ford så typiska fronten behålls men en ny detalj är de nedre strålkastarna som i vissa varianter är kopplade till varandra via en LED-ljuslist ovanför kylargallret och upprättstående lampor i bak sätter ytterligare en accent. Tillsammans med de strukturerade dörrarna ser bakdelen mycket stiligare ut än de tidigare modellerna trots de stora, plana ytorna.
Den elektriska Transit Custom som presenterades inför IAA har enligt Ford en WLTP-räckvidd på 380 kilometer. Batteriets cellteknik används redan i den amerikanska pickupen Ford F-150 Lightning och batteriet skruvas fast i karossen medan elmotorn, som ger bakhjulsdrift, monteras direkt i chassit. Motorn finns i två varianter, antingen 100 eller 60 kW. I båda prestandavarianterna levererar elmotorn i Ford E-Transit ett maximalt vridmoment på 415 Newtonmeter, vilket är ovanligt högt. Nyttolasten uppges till 1 100 kilo och dragkapaciteten till två ton.
Vill man inte ha ren eldrift finns modellen även som laddhybrid, utöver dieselmodellerna. Drivlinan används redan i Ford Kuga PHEV och den kombinerar en 2,5-liters fyrcylindrig motor med en elmotor. Litiumjonbatteri har en kapacitet på 11,8 kWh vilket ger en räckvidd på 57 kilometer med eldrift.
Modellerna med dieselteknik finns i fyra olika varianter och har den nuvarande tvåliters Eco Blue-dieseln som finns med 110, 136, 150 och 170 hästkrafter. Utöver standardväxellådan kommer även en sexväxlad manuell växellåda, en åttastegad automat kommer något senare. Spärrdifferentialen är tillval. En nyhet är dock att det blir möjligt att få fyrhjulsdrift och den visas upp i en “Trail”-variant med SUV-paneler.
Det finns all anledning att tro att den nya generationen av Transit Custom kommer att fortsätta att attrahera bodelsbyggarna då den nya plattformen på den stora skåpbilen möjliggör en lägre lastgolvshöjd.

Bli först med att kommentera