
Från och med den 6 juli ska alla nya bilmodeller som lanseras vara utrustade med ett hastighetsövervakningssystem som kallas ISA, Intelligent Speed Assistance. De modeller som redan är i produktion får en frist på två år.
Tanken är att hastighetsöverträdelser ger upphov till onödiga trafikolyckor och systemet går ett steg längre än den skyltavläsning som redan nu är vanlig. Det nya systemet bromsar ner bilen till “rätt” hastighet men föraren kan fortfarande koppla ur funktionen även om bilen alltid har det i aktivt läge när den startas. Vissa bilar med adaptiv farthållare kan också automatiskt öka och sänka farten enligt hastighetsgränsen. Föraren varnas för hastighetsöverträdelser med både ljus- och ljudsignaler.
Systemet jobbar både med skyltavläsning och GPS-information men finns det en konflikt mellan dessa informationskällor prioriteras skyltinformationen. Det har redan nu aviserats att systemet i framtiden inte ska kunna kopplas ur.
EU-kommissionen hävdar att ISA-systemen kommer att öka trafiksäkerheten och att 30 procent av dagens dödliga olyckor beror på att förarna inte håller hastighetsgränserna. Ett testprojekt kallat Prosper hävdar att minskningen kan bli ända upp mot 50 procent.
Dessutom införs krav på en så kallad svart låda, en färdskrivare, som ska spela in väsentliga data som hastighet, rattens position, pedalanvändning och användning av säkerhetsbälten samt vad som ljudmässigt händer i bilen. Vid en eventuell kollision sparas uppgifterna från 30 sekunder före kollisionen till tio sekunder efter. Myndigheter ska ha rätt att läsa av denna information.
Bli först med att kommentera