
Bobilverden.no rapporterar om hur den norska marknaden för husbilar och husvagnar ser ut. Fokus ligger på hur branschen ska hantera den situation som den kraftiga minskningen av nysålda husbilar skapat. Samtidigt påpekar de att minskningen på 35-40 procent i år inte inneburit att mer än en norsk handlare gått i konkurs men att det kommer att krävas nytänkande för att inte handlarna ska bli alltför beroende av konjunktursvängar.
Norges Caravanbransjeforbund, NCB, menar enligt bobilverdens artikel att branschen står inför ett vägskäl. Samtidigt menar de att det är helt säkert att även norrmän kommer att vilja ha semester även framöver och att dagens uppförsbacke ger utvecklingsmöjligheter.
Det bedöms som att 20-30 procent av de norska handlarna drivs med förlust. Detta trots att 2017 hade lägre försäljning med positiva vinstsiffror. Situationen har bland annat inneburit att handlarnas annonsering minskat kraftigt och i artikeln sägs att den fallit med 60 procent i år vilket förstås ger ringar på vattnet, även media som skriver om fritidsfordon drabbas av detta.
Slutresultatet är att branschen måste satsa på fler verksamhetsområden som försäljning av begagnade fordon och tillbehör. Även den nya utsläppsnormen, euro 7, nämns och farhågor lyfts för Stellantis produktion av Fiat Ducato, löser de inte detta problem varnas för att Ducato helt enkelt kan vara borta som basfordon.
Bli först med att kommentera