
Flera av Motorbranschens Riksförbunds medlemsföretag inom verkstad funderar nu på hur framtidens verksamhet behöver förändras. När de nya förslagen på ersättning från försäkringsboagen presenterades menar MRF att det kan vara bättre att tacka nej till uppdrag gällande maskinskadereparationer från försäkringsbolagen för att verkstäderna ska kunna överleva de ökade kostnaderna i sin verksamhet.
– Vi måste snart rekommendera våra medlemsföretag att dra ner på personal och se över alla kostnader, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF. Inte för att det saknas uppdrag utan för att försäkringsbolagens ersättningar inte hänger med den kostnadsutveckling vi ser i hela samhället.
Under hösten har ett av de större försäkringsbolagen skickat ut brev till de verkstäder som har samarbetsavtal med dem. Brevet innehåller ett erbjudande om en lägre procentökning på timdebiteringen verkstaden har från bolagen. Det hela går ut på att verkstaden får elva kronor mer per timme för varje procent de ger försäkringsbolaget i rabatt på reservdelar.
– Bilverkstäderna lämnar redan tio procent i rabatt på reservdelar till bolagen. Det är oförskämt att tro att en bilverkstad skulle gå på ett sådant löjligt erbjudande i dessa tider med kraftigt ökande kostnader, fortsätter Joachim Due-Boje.
Bara uppvärmningskostnaderna för en genomsnittlig verkstad kan ha fyrdubblats under hösten jämfört med 2021. Och nu väntar en nervös tid för verkstäderna inför de kalla månaderna.
– Om en verkstad överhuvudtaget ska ha råd att driva sin verksamhet måste bolagen komma ikapp ersättningen för mek- och skadereparationer, säger Joachim Due-Boje.
Bildcred: Mekonomen
Bli först med att kommentera