
Även om Tesla Semi, som är en långtradare, inte omedelbart har med husbilar att göra är det kanske en vändpunkt för tyngre eldrivna fordon. Nu har den efter sju sorger och åtta bedrövelser satts i produktion och de första leveranserna sker den 1 december. Det är en lång startsträcka för ett fordon som med pompa och ståt visades upp i november 2017.
Problematiken för husbilar är att batterikapaciteten inte räcker för såväl rimlig räckvidd samtidigt som totalvikten kan hållas inom körkortsgränserna. Dessutom får inte laddtiderna bli så långa att användbarheten begränsas, även det svårt med dagens batteriteknik.
Poängen med Semi är att när stora aktörer inom fordon med eldrift, BEV, kliver in i ett segment som tidigare ansetts svårt att hantera kan det skynda på teknikutvecklingen och det är i det ljuset vi väljer att lyfta upp nyheten. Men visst, en långtradare har inga körkortsgränser att ta hänsyn till.

Det görs dock försök även bland husbilsbyggarna och på Caravan Salon 2022 visade Bürstner upp sin eldrivna konceptmodell som baseras på Ford E-Transit. Som tidigare är det vid sådana publikdragare tekniken som står i centrum, planlösning och inredning lär hinna ändras flera gånger om innan den står som färdig produkt i försäljningshallarna med en rimlig prislapp. Men vändpunkten här är att Ford tagit fram ett eldrivet basfordon som det går att bygga en vanlig delintegrerad husbil som denna Lineo Electric på. Måhända krävs ytterligare utveckling av batteritekniken innan den kan locka köpare i mängd för med 317 kilometers räckvidd under optimala förhållanden kommer många att tycka det är i minsta laget, särskilt som laddtiden anges till åtta timmar.
Men åter till Semi där Pepsi lade sin beställning på 100 långtradare 2017 och nu börjar få dessa levererade. Kanske är dagen minst halvårslånga väntetider på en ny husbil inte så farligt långa ändå.
Bli först med att kommentera