Lurad på sin husbil, står du näst på tur?

Annons:

Återigen har en person blivit lurad på sin husbil. Historien följer gängse mönster där husbilsägaren kontaktade ett företag som annonserade efter försäljningsuppdrag på Blocket. Det tål att sägas igen, en bedragares största tillgång är att kunna invagga ägaren i ett lugn och känna sig helt övertygad om att denne är seriös. Bedragare som inte lyckas med det får inga uppdrag. Ingen av oss går säker och den som tror att man inte kan bli lurad lurar sig själv.

På papperet såg bolaget bra ut säger ägaren när vi pratar i telefon. Men skenet bedrog, bolaget som startades 2018 är nu begärt i konkurs men har inte kunnat delges detta då myndigheterna inte kunnat nå ägaren. Vi kollade med diverse register som allabolag.se där inget anmärkningsvärt fanns att se.

I april erbjöd sig företaget som har sitt säte i Stockholm att hämta husbilen efter det att ägaren kontaktat dem. En smidig lösning kan tyckas och husbilen, samtliga nycklar samt registreringsbeviset lämnades över på en allmän plats i Uppsala där ägaren bor. Kuriren som hämtade bilen visade upp sitt körkort och ägaren fotade av det. Kontraktsskrivandet hade då redan ordnats via mail.

Överenskommelsen gick ut på att företaget skulle sälja husbilen inom fjorton dagar som försäljningsuppdrag och om så inte skedde skulle företaget köpa husbilen till ett förutbestämt pris. Beloppet rör sig om i storleksordningen 300 000.

Bara dagar efter överlämnandet registrerade företaget en ny ägare på husbilen genom att skicka in registreringsbeviset som de undertecknade själva vilket i detta fall är urkundsförfalskning. I samma veva begärdes företag i konkurs men då företaget inte kunnat nås för delgivning fick konkursförhandlingen ställas in. De som kunde svara på detta var Stockholms Tingsrätt som upplyste oss vem som begärde den och det var en av finansiärerna och nu hade även bolaget bytt ägare. Det är ingen vågad gissning att tro att den nya ägaren är en målvakt.

Kronofogden upplyste oss om att bolaget hade stora skulder i förhållande till sin omsättning. En skälig bedömning ger vid handen att bolaget som mest kunnat hantera 8-10 försäljningar per år och de förfallna skulderna som finns hos Kronofogden utgör uppemot 15 procent av omsättningen. Däribland finns två större skatteskulder. Den skulden som ledde fram till konkursansökan framgick inte vid vårt samtal. Dessutom hade omsättningen ökat väsentligt det senaste året, ett viktigt varningstecken.

Ägaren började ana ugglor i mossen och undersökte saken. De fick då kontakt med en person som tidigare blivit utsatt för ett bedrägeri av samma företag på motsvarande sätt och den bilen hittades i Tyskland.

Nu kunde ägaren inte längre nå någon på företaget som har en box-adress. Ägaren polisanmälde då bedrägeriet men polisen har ännu inte haft tid att ta sig an ärendet trots att det är ett stort belopp och det uppenbarligen vid anmälan fanns risk att bedrägerierna skulle fortsätta.

Blocket stoppade företagets annonser men det dök upp en ny så även Blocket blev lurat. Det har de rättat till så att inte fler ska råka illa ut och ärendet hanteras nu av deras bedrägeriavdelning. De är på hugget hela tiden och har nyligen infört rutiner för att försvåra bedrägerier och att “företag” som erbjuder försäljningsuppdrag ska ha det så problematiskt som möjligt.

Försäkringstekniskt är detta inte stöld utan kategoriseras som bedrägeri vilket gör att det inte går att använda stöldförsäkringen. Vi pratade med If:s jurist som säger att för att rättsskyddet (ingår normalt i halvförsäkringar) ska kunna användas krävs att det föreligger en tvist som är möjlig att föra rättsligt. Här är det frågan om bristande betalningsförmåga och sådana frågor ingår inte i rättsskyddet. Skulle den ha kunnat användas hade den täckt advokatkostnaden där bolagen har en självrisk på i storleksordningen 20 procent, inte någon del av det belopp som ägaren lurats på.

Fordonet som ägarbytts med en falsk namnteckning anmäldes till Transportstyrelsen som har möjlighet att annullera anmälan och återföra ägandet till den ursprungliga ägaren. Detta ärende behandlas just nu men de kan inte ange någon tidsram.

Resultatet av denna härva är att ägaren inte har sin husbil kvar och inte heller några pengar.

Rolling Homes pratade med Vincent Schaffler som driver Vincents i Varberg vilka var först på den svenska marknaden med försäljningsuppdrag. Vincent skakar på huvudet när vi beskriver ärendet och tar en djup suck.

– Det är sorgligt att höra om personer som drabbas på det här sättet av bedragare.

Vad kunde ägaren ha gjort för att undvika situationen?

– Att skydda sig mot bedrägerier är svårt men man måste kontrollera noga innan man lämnar in ett fordon. En boxadress och en sökning på nätet kan ge vissa svar men räcker uppenbarligen inte. I det här fallet uppges ju företaget ha lurat ytterligare en kund och kanske ännu fler. Vi menar på att en grundligare undersökning är nödvändig om än svår. Har företaget en fast adress och utställningshall? Hur kan de finansiera husbilen för köparen?

Det finns allt fler nya aktörer på marknaden, ligger det en risk i det?

– Absolut! Det finns vissa varningstecken. Är ett erbjudande för bra för att låta sant så är det förmodligen så. Har företaget ingen lokal blir omkostnaderna lägre men även försäljningspriset och provisionen kan framstå som attraktiv jämfört med seriösa aktörer. Garantier, lokaler och personal kostar och kostnadsskillnaderna mellan olika företag är inte astronomiska. Det luktar skumt om någon är väsentligt billigare än någon annan. Det väsentliga är ju vad man får i handen, inte hur många procents provision företaget vill ha. Det blir lite som när man handlar på rea där det finns stora skyltar om rabattsatsen men kunden frågar sig inte om det man betalar är ett rimligt pris. Man tror sig gjort ett bra köp men långt ifrån alltid är det så.

Tycker du det finns många lycksökare idag?

– Det får man nog säga. Det finns förstås flera seriösa aktörer än vi men om priset på tjänsten är väsentligt lägre än hos väletablerade handlare bör man nog fråga sig vad den aktören tagit bort. I synnerhet nu när garantikraven på handlare blivit väsentligt mer omfattande. Det bör nog även köparen fråga sig. Garantin, eller rättare sagt reklamationsrätten, ökades den 1 maj från 6 månader till 24. Finns bolaget ens kvar då? Om inte finns ingen garanti.

Är helt privata försäljningar att föredra?

– Det finns förstås fördelar även med det men den som köper står då helt utan garantier vilket förstås har sina risker. Att köparen inte skulle kräva ett lägre pris för att hantera den risken låter osannolikt. Därför är ett fordon med varudeklaration, genomgånget och med garanti dyrare. Tryggheten kostar lite extra men kan vara nog så viktigt. Allt beror på kunskapsnivån hos köparen och så finns även risken att säljaren blir lurad, det sker åtskilliga gånger per år. Det finns ett värde som ett fordon bör ha, allt som är lägre är uttryck för att något väsentligt saknas.

Ska du lämna din husbil eller husvagn som försäljningsuppdrag, undersök noga. Fel beslut kan kosta mer än det smakar. Men vi hoppas förstås att det blir ett gott slut på den här historian om den stulna husbilen. För även om det formellt sett är ett bedrägeri är upplevelsen ägaren har precis samma sak som en stöld. Skillnaden är att ingen försäkring täcker skadan.

Vill du veta mer om hur försäkringen gäller så lyssna på vår intervju med If eller på den vi gjorde med Blocket.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter − 1 = 5