
Trafikverket hinner inte med alla som vill ha uppkörningstid för körkort och så har det varit under hela pandemin men situationen har inte lättat, snarare tvärtom.
SR har undersökt läget och konstaterar att de som snabbast kan erbjuda en tid om tre månader men i de orter där läget är som värst är väntetiden uppemot tio månader.
Tänker du dig en uppgradering till B96 eller en E-behörighet finns det därför anledning att vara ute i tid. Det är förstås viktigt för många som står i startgroparna för att köpa en ny husvagn så att man inte står med en vagn som överskrider körkortsbehörigheten.
B96 ger dig rätt att köra en tågvikt vars sammanlagda totalvikter uppgår till som högst 4 250 kilo. B ger behörighet att ha en tågvikt på som högst 3 500 kilo om det tagits efter 1 juli 1996 och husvagnen väger mer än 750 kilo.
Regelverket är något tillkrånglat men du har alltid rätt att dra ett lätt släp, ett sådant får maximalt väga 750 kilo, vilket gör att B under dessa förhållanden också tillåter en tågvikt på 4 250 kilo. Detta gäller enbart om dragfordonet är registrerat som personbil. Väger husvagnen mer än 750 kilo, vilket normalt är fallet, krävs B96 eller BE. Därutöver måste totalvikten för husvagnen hålla sig inom dragbilens högsta tillåtna släpvagnsvikt. Överstiger tågvikten 4 250 kilo krävs BE.
Har du en husbil, personbil klass II, med dålig lastvikt och ett B-körkort utfärdat före 1 juli 1996 som inte varit återkallat finns ingen övre totalvikt på husbilen och du får ändå dra ett lätt släp och följaktligen finns heller ingen övre tågvikt vilket gör detta till ett lagligt alternativ till överlast. Observera att för dig med ett B-körkort utfärdat efter 1 juli 1996 gäller stycket ovanför det här.
Dessutom har det funnits ett fel på Transportstyrelsens hemsida som totalt rör till begreppen och felet har i skrivande stund ännu inte rättats.
– Har du en bil med en totalvikt på högst 3 500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4 250 kilo och det är lagligt att köra det ekipaget på ett B-körkort oavsett när det är utfärdat, säger Hans Cassepierre som är Transportstyrelsens expert på området.
Från början var tanken att EU:s körkortsdirektiv skulle reda upp röran men så har inte blivit fallet. I stort sett har alla länder undantag vilket kan göra det svårt att hävda sin rätt om man kör utomlands. Så har varit fallet med svenskar på semester i Norge där polisen lagfarit personer med B-kort utfärdat före 1 juli 1996 och PB-II registrerad husbil med en totalvikt över 3,5 ton. Hur rätt de än hade blev det böter men nu ska Norge ha accepterat det svenska undantaget. Inom två år ska dessutom det nya körkortsdirektivet vara på plats och i förslaget ska B-kort då tillåtas upp till 4 250 kilo men då får man inte längre dra ett lätt släp.
Bildcred: Wikimedia / Entheta
Bli först med att kommentera