Lägre juli-försäljning i optimistiskt Tyskland

Annons:

Rolling Homes brukar ge våra läsare en rapport om den tyska försäljningen eftersom det är den enskilt viktigaste marknaden i Europa och vad som händer där sätter de svenska siffrorna i perspektiv.

Hittills har Tyskland hållit ställningarna på ett hyggligt sätt och det trots alla problem som fordonsbranschen brottas med. Komponentbrist, i synnerhet halvledare, och brist på basfordon är inget som enbart drabbar Sverige och ses som en delförklaring till de minskade tyska leveranserna i juli. Paradoxen är att intresset fortsätter att vara på topp och bodelstillverkarna rapporterar om en rekordstor orderstock som gör att produktionen är intecknad för ovanligt lång tid framöver. Fabrikanterna svarar med att bygga ut sin produktionskapacitet, både med nya fabriker och utvidgning av de befintliga, utöver att bredda sitt sortiment med andra fabrikat av basfordon. Till 2023 får vi se ett betydligt mer varierat utbud vilket är en vitalisering för hela branschen.

Den stundande mässan Caravan Salon blir rekordstor och nu är de uppe i 726 utställare, aldrig tidigare har de passerat 700, och de utvidgar mässytan med tre hallar för att få plats för alla. Om några veckor vet vi hur besökssiffrorna ser ut och efter pandemirestriktionerna nu upphört skulle det inte förvåna om vi får se publikrekord.

Men, som sagt, i juli sjönk de tyska nyregistreringarna av såväl husvagnar som husbilar och är tillbaka på nivåerna innan pandemin. Totalt levererades 64 704 fritidsfordon vilket inte är dåligt men heller inte något nytt rekord.

Leveranssituationen för husvagnar är bättre än för husbilar och ligger nu med minskningen i juli knappt under förra årets totalsiffra med 3,1 procent trots julis minskning med 18,8.

Husbilarna sjönk med 22,7 i juli och under årets första sju månader överlämnades 47 690 enheter till nya lyckliga ägare. Det är ungefär hälften så många husbilar som det totalt finns i Sverige och trots minskningen är det ungefär samma tal som tyskarna levererade 2019. Hur många “färdiga” husbilar som bara saknar någon enstaka viktig komponent finns det inga uppgifter om men andra källor än CIVD menar att lagren av dessa husbilar växer.

Det tål att påpekas att svängningarna i juli varit stora, 2019 levererades det 5 484 husbilar, 2020 var de nästan dubbelt så många med 10 943, 2021 blev det 8 672 som nyregistrerades för att i år nå upp till 6 705. Jämför man totalsiffrorna för de sju första månaderna ser det ut så här, 2019 levererades 40 854, 2020 ökade de till 50 570, rekordåret 2021 blev det 57 400 för att i år nå 47 690, alltså väl över 2019 års tal. Jämför man talen från 2020 och 2022 är det inga dramatiska skillnader men det är lätt att dras med och enbart fokusera minskningen mot förra årets rekord. Att inte ta med de stora problemen med tillverkningen vore att förenkla statistiken alltför mycket eftersom fabrikerna inte förmår att tillverka fler husbilar än de gör i dagsläget.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


− 6 = 1