Laddhybrider kan bli tuffare bedömda

Annons:

EU vill bedöma laddhybrider hårdare eftersom verklighetens bränsleåtgång ligger lång över den uppmätta enligt WLTP. Kritiker gör gällande att WLTP-siffran bara är en fjärdedel av den verkliga och skulle förslaget bli verklighet skulle det innebära att de inte längre får den skattemässiga fördel de har idag. I Sverige har gränserna för koldioxidutsläppen inom bonus-malus redan skärpts och det påverkar alla som behöver ett starkt dragfordon till husvagnen men även de försök som nu görs med hybriddrift på husbilar.

Mercedes Benz koncept Sprinter med bränsleceller

Det är därför viktigt att skilja batteridrivna elbilar (BEV, battery electric vehicle) från laddhybrider. I januari var andelen BEV ungefär var fjärde nyregistrerad bil i Sverige vilket var en historiskt hög siffra men bara en handfull har kapacitet att dra en husvagn. Resten är fossilberoende i olika utsträckning. Enligt artikeln i Automotive News ska den nya mätmetoden kunna vara på plats 2025 och även ta hänsyn till bilarnas inbyggda bränslemätning.

WOF Iridium, världens första eldrivna husbil (BEV)

Laddhybrider har annars varit reservplanen för 3,5 tons husbilar och något som Knaus visade upp som ett konceptfordon i höstas. Den enda husbil med BEV-tekniken är WOF Iridium som funnits till salu sedan 2018 samt ett fåtal konceptfordon. En annan teknik som verkar vara på frammarsch är bränsleceller, alltså vätgasdrift, där Mercedes var först ut med Sprinter 2018. Problematiken ligger i att batterierna blir för tunga för att få en rimlig lastvikt inom körkortsbehörigheten för B och målkonflikten mellan transportbilars normala användning kontra husbilars. I praktiken finns det därför inget alternativ till husbilarnas dieseldrift och till stor del gäller det resonemanget även dragbilar till husvagnar.

Dethleffs e.home konceptfordon

För hela bilmarknaden betyder det att fabrikanterna kommer att behöva styra över efterfrågan mot BEV men även elproducenterna är viktiga aktörer, om elen produceras med kol, gas och andra fossila källor har problemet inte försvunnit, bara flyttats.

Knaus-HWA hybridkonceptfordon med wankelmotor

2025 ska även den skärpta euronormen, 7, bli ett krav. Den beskrivs av biltillverkarna som väldigt svår att uppnå och ska preliminärt även sätta gränsvärden för utsläpp från bromsar och däck.

Vanlifer konceptfordon byggd på Tesla

Bildcred huvudbild: Pixabay / GoranH

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter + 13 = 17