
Priset på diesel skenar och är nu högst i världen. En av orsakerna är den så kallade reduktionsplikten men nu vill KD att Sverige ska ha samma krav som i övriga EU. Det skulle enligt KD sänka priset med cirka tre kronor per liter och därutöver vill KD tillsammans med M och SD minska skatten med 50 öre per liter i enlighet med den budget som S regerar på..
– Vi har en fullkomligt ohållbar situation. Det är så många människor som drabbas av höga priser vid pump, säger KD-ledaren Ebba Busch till Ny Teknik.
Reduktionsplikt, som infördes av MP + S-regeringen den 1 juli 2018, är inblandning av det som kallas biodrivmedel i fossil diesel, men även i bensin och flygfotogen. Syftet är att minska koldioxidutsläppen så att Sverige uppnår målet att inte ha några nettoutsläpp 2045 samt ha minskat koldioxidutsläppen med 70 procent till år 2030.
2020 var inblandningskravet för diesel 21 procent, 2021 höjdes det till 26 procent och 2022 till 30,5 procent vilket uppges vara orsaken till den kraftiga höjningen av dieselpriset det gångna årsskiftet. Därefter har priset även stigit på grund av ökade råoljepriser. Den kraftiga höjningen skedde trots att den överindexering som regeringen beslutat om för bränsleskatten vid varje årsskifte sköts upp. Sedan fortsätter reduktionsplikten att öka med årliga stegvisa höjningar till 2030, då reduktionsplikten för bensin ska vara 28 procent och för diesel 66 procent.
Förslaget från KD är att sänka Sveriges mål för reduktionsplikten för diesel till 14 procent.
– Att ha 14 procent som mål för diesel skulle ligga helt i linje med EU:s krav, enligt Busch som även säger att det går att nå Sveriges klimatmål “samtidigt som vi inte ska ta knäcken på vår egen befolkning, hushållens plånböcker, på vårt lantbruk och våra företagare.
Busch pekar på elektrifieringen av transporterna som avgörande. KD föreslår därför också en bonus på 45 000 kronor för de som köper begagnade elbilar och en satsning på 1,5 miljarder kronor på fler laddstolpar.
Bildcred: Wikimedia / MikeRun
Bli först med att kommentera