
Nya Karmann Duncan är kompakt husbilsliv lämplig för vanlife. Modellen finns i två versioner, båda byggda på Ford Transit Custom. Denna mindre husbilskategori har haft en försäljningsframgång utan motstycke under 2021 och många fabrikanter följer nu upp trenden med nya modeller som ofta har uppfällbart tak för att få en rimlig ståhöjd.

Den mindre av de två versionerna, den framhjulsdrivna Karmann Duncan 495, är 497 centimeter lång och har en för fordonsgruppen traditionell planlösning. Utrymmet är väl använt och erbjuder mer plats än rena campingbilar och Karmanns modeller kanske kan klassas som en kortare plåtis.

De tre sittplatserna återfinns på en bänk som nattetid blir till en bädd med måtten 187 x 114 centimeter. Ståhöjden är måttliga 140 centimeter som lägst men som högst 203 när popuptaket är uppfällt. I det uppfällbara taket finns plats för en säng med måtten 200 x 120 centimeter.

Pentryt är längsvis placerat och har en tvålågig spis, ett kylskåp på 42 liter där även ett frysfack ingår. Gasolflaskan innehåller 2,75 kilo och färskvattentanken rymmer 50 liter, gråvattentanken 30. Det finns gott om strömuttag, tre för 220 volt och flera 12-volts- och USB-uttag.

Karmann Duncan 535 är något längre, 534 centimeter, och i och med det finns det plats för ett litet badrum med toalett. Bredden är 208 centimeter i båda versionerna. I övrigt är inredningen likartad som i Duncan 495 men den tvåsitsiga bänken kan ersättas med två stolar och det finns ett löstagbart bord som kan användas ute.

Värmen hanteras med en Truma dieselvärmare, fönstren är tonade och till bakfönstret ingår mörkläggningsgardin.

Motorn som uppfyller euro 6d final är på 105 hästkrafter. Vill man ha mer motoreffekt finns en med 170 hästkrafter som alternativ och det går även att välja till automatlåda.

Totalvikten anges till 3 000 respektive 3 200 kilo och Karmann Duncan 495 har en tjänstevikt på 2 498 kilo, tjänstevikten för Karmann Duncan 535 är 2 589.

Bildkred: Karmann
Bli först med att kommentera