
Undersökningsföretaget SKOP har genomfört en stor undersökning åt Kungliga Automobilklubben, KAK, där respondenterna fick frågor om bilens nuvarande och framtida roll i samhället. Resultatet presenterades vid Botanicar i Norrvikens trädgårdar utanför Båstad där socialdemokraternas Teres Lindberg och moderaternas Maria Stockhaus, båda sitter i riksdagens trafikutskott, deltog för att kommentera undersökningen. Båda dessa politiker har intervjuats av oss på Rolling Homes och dessa poddavsnitt finns att lyssna på under rubriken NÖJE/PODCAST.
Enligt undersökningen var en majoritet övertygade om att behovet av bilresor kommer att öka i framtiden och åtta av tio vill ha tillgång till en egen bil. 44 procent var helt beroende av bilen i sin vardag och 28 procent ganska beroende och 63 procent ansåg att det borde investeras mer pengar i att underhålla vägnätet. Åtta av tio reser med bil minst en gång i veckan, som förare eller passagerare. Mest används bilen av familjer med barn i förskoleålder eller yngre tonåren.
Ungefär var tredje bilägare kör mer än 1 500 mil per år och bara en av tio svarade att de inte behövde tillgång till bil. Hälften av de som svarade hade en bil i hushållet och 30 procent två bilar. De som sympatiserade med M, SD och KD var mer positiva till bilar medan de som röstade på V och MP var mindre beroende av bil eller sällan använde bil.
Enligt undersökningen kan de politiska partiernas syn på trafikpolitiken avgöra vilket parti de väljer i valet den 11 september.
Debatten mellan Teres Lindberg och Maria Stockhaus blev stundtals intensiv. Socialdemokraten Teres Lindberg ansåg att regeringens investeringar på 900 miljarder i infrastruktursatsningar var bra men att eftersom alla vill prioriteras måste politikerna vara starka och ha en vision. Hon framförde att den omdebatterade reduktionsplikten, inblandning av tillsatser i bränslet bör vara fortsatt hög även om den betyder dyrare bränsle. Hon menar att reduktionen är väsentlig för att minska koldioxidutsläppen.
Moderaternas Maria Stockhaus tyckte att reduktionsplikten borde sänkas för att sänka bränslepriserna och ge ekonomiska förutsättningar att få råd att investera i en elbil.
Bli först med att kommentera