
Iveco Group och Hyundai Motor Company presenterade idag den första Iveco eDaily Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV, på mässan IAA Transportation 2022 i Hannover. Detta trots att det bara är dagar sedan Iveco släppte informationen om eDaily i batteriutförande, BEV, och nu är det alltså dags för dess bränslecellsdrivna motsvarighet.
Både Iveco Group och Hyundais samarbete är ytterligare steg mot fordon utan lokala koldioxidutsläpp. Sedan de undertecknade ett MoU, Memorandum of Understanding, i mars 2022 har de bildat flera gemensamma arbetsgrupper för att utforska sätt att komplettera varandra i utvecklingen av elfordon och alternativa framdrivningssystem.
Tidigare i juli presenterade de gemensamt en vätgasdriven Iveco-buss som utrustats med Hyundais bränslecellssystem med förväntade fördelar när det gäller prestanda och utsläpp. I dag presenterar de eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), som representerar framtida möjligheter för Ivecos bästsäljande och längst producerade stora transportbil, med ett sortiment som för närvarande inkluderar framdrivningssystem som är både traditionella, metan/biometandrivna samt nya Battery Electric Vehicle (BEV)-modeller.
Den körbara eDaily FCEV-prototypen är utrustad med Hyundais 90 kW vätebränslecellsystem som kombinerats med en 140 kW elektrisk motor samt sex tankar som ger en kombinerad lagringskapacitet på 12 kilo väte. Prototypen, med en totalvikt på 7,2 ton, har testats i Europa och bekräftar en räckvidd på 350 kilometer med maximal nyttolast på 3 ton och tankningstid på under 15 minuter. Medan eDaily BEV är lämpligare för kortare transportsträckor kommer eDaily FCEV att vara ett idealiskt alternativ för körningar där lång räckvidd med hög nyttolast är nödvändig.
En integrerad del av eDaily FCEV är batteripaketet från FPT Industrial, drivlinefabrikatet för Iveco Group, medan bränslecellssystemet från Hyundai är det senaste steget i företagets över 20 år långa resa mot vätgasmobilitet. Hyundais bränslecellsteknik används redan i olika sammanhang, särskilt inom nyttofordonssektorn. Systemet loggade över 4,5 miljoner kilometer i Schweiz på tunga lastbilar vilket visar dess kraftfulla prestanda och tillförlitlighet. Bolagens gemensamma slogan, ”Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai”, återspeglar det ömsesidigt fördelaktiga samarbetet och kommer också att vara drivkraften för liknande framtida initiativ.
– Efter det senaste tillkännagivandet, att IVECO BUS utrustar sina framtida vätgasdrivna bussar med våra bränsleceller, är den vätgasdrivna eDAILY ytterligare ett konkret exempel på vad vi kan åstadkomma genom att arbeta tillsammans för att påskynda övergången till koldioxidneutralitet. Partnerskapet mellan de två företagen har visat sig vara mycket framgångsrikt och vi förväntar oss större resultat under de kommande åren, säger Martin Zeilinger, chef för Commercial Vehicle Development Tech Unit på Hyundai Motor.
– Samtidigt som vi tillkännager att vårt helelektriska eDAILY-projekt har blivit verklighet är vi glada över att kunna presentera den första vätgasdrivna eDAILY för världen. Baserat på denna prototyp siktar vi på att rulla ut en liten serie FCEV-transportbilar för test med utvalda kunder i slutet av nästa år. Denna spännande milstolpe i vår hållbarhetsresa är ett resultat av det framgångsrika samarbetet mellan Iveco Group och Hyundai Motor Company och visar hur vi kan uppnå konkreta resultat på kort tid genom att kombinera våra styrkor, säger Anders Nilsson, försäljningsdirektör hos IVECO Sweden AB.
Iveco Group och Hyundai undersöker också andra samarbeten, allt från att korssälja produkter i utvalda globala regioner till gemensam utveckling inom fordonsautomation och konnektivitet. Dessutom överväger Hyundai också inköpsmöjligheter från FPT Industrial inom nästa generations konventionella drivlinor för kommersiella fordon. Detta visar hur engagerade företagen är i att undersöka alla värdefulla möjligheter, och de två parterna är övertygade om att de pågående projekten kommer att ge resultat inom en snar framtid.
Bli först med att kommentera