Hymer startar egen chassitillverkning

Annons:

Hymer har nu invigt sin nya fabrik för tillverkning av SLC-chassin (Super Light Chassis) vid huvudanläggningen i Bad Waldsee. Det innebär att de blir mindre beroende av externa leverantörer som deras tidigare viktigaste chassi-leverantör Fiat då dessa kraftigt begränsat leveranserna av basfordon till husbilar, något som gett svallvågor i hela branschen.

De har även under senare tid inlett flera nya samarbeten med bland annat Ford vilket innebär att leveranssituationen för husbilar sannolikt successivt kommer att lätta.

Hymer blir därmed den första fabrikanten som har massproduktion av egna chassin och kan därmed styra utvecklingen efter egna krav och snabbare tillmötesgå kundernas tekniska önskemål. Till att börja med kommer Hymer att använda fabriken för att tillverka SLC-chassit med fem olika hjulbaser, från de korta versionerna på 3,90 meter till tandemaxelmodellen för B-Klass MasterLine I 890.

– Hymer har varit känd som en pionjär inom husbils- och husvagnsbranschen i mer än 60 år. Genom att öppna SLC-hallen är vi stolta över att vi blir den första bodelstillverkaren som aktivt börjar producera sina egna chassier, vilket gör det möjligt för oss att ta ett verkligt banbrytande steg framåt, säger Christian Bauer, VD för Hymer GmbH & Co. KG. Produktionslinjen kommer att göra övergången till massproduktion redan i juni.

Genom att öppna en egen tillverkning av chassin kommer Hymer för allra första gången att kunna leverera fritidsfordon som kommer från en enda källa, motorn undantagen. Den nybyggda produktionsanläggningen täcker en yta på 3 100 kvadratmeter och kombinerar en modern produktionslinje med angränsande logistikområden.

– Vi har valt att bygga vår egen SLC-produktionshall på vår anläggning i Bad Waldsee för att göra oss mindre beroende av leverantörer och göra det möjligt för oss att reagera mer flexibelt på nya tekniktrender i framtiden, säger Hans-Georg Rauh, teknisk VD för Hymer GmbH & Co. KG. “In-house production” ger oss också möjlighet att finjustera chassit till karossen och att vidareutveckla dem båda som en enhet.

Beprövade LEAN-metoder och de senaste produktions- och monteringskoncepten tillämpas i processen för produktionsplanering vilket ytterligare kommer att utveckla tillverkningen av husbilar. Kunderna kommer därför i fortsättningen att få en helhetslösning som det går att finjustera, optimera och vidareutveckla mycket snabbare.

Bildcred: Hymer

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 66 + = 72