
Statistiken för bilars nyregistreringar under juni 2022 visar på ytterligare en månad med lägre tal för både husbilar och husvagnar jämfört med juni 2021. Eftersom skatten, bonus-malus, skärptes den 1 juni fanns redan i förväg anledning att tro att junis siffror för husbilarna skulle visa på en minskning mot 2021 då handelns lagerfordon registrerades in före den 1 juni men i verkligheten sålts under denna månaden till slutkund. Sett mot privathandeln av personbilar är också minskningen av husbilar kraftigare även om båda minskar.
HRF summerar halvårsskiftet med att det speglar en vår kantad av leveransproblem på grund av coronapandemin, allmän oro på grund av kriget i Ukraina och oro för kommande räntehöjningar. Trots detta ser de nivåerna på försäljningen av nya husvagnar och husbilar som att vara i linje med det ”normala” om man bortser från förra årets pandemieffekt.
– 2021 är inte riktigt rättvisande som jämförelseår då branschen fick en stor boost av pandemin och registreringarna ökade kraftigt, säger Lars-Erik Hörmander, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund..Jämför vi istället med 2020 och 2019 är årets försäljning av både husvagnar och husbilar i nivå med dessa. De rapporter vi får in talar om ett stort tryck på svenska campingplatser och fler och fler upptäcker friheten med mobilt boende.
Dessutom är det ont om basfordon till husbilar vilket gjort att leveranstiderna hela tiden har skjutits fram. Däremot är det inte sannolikt att den i dagarna höjda räntan hunnit påverka statistiken medan den intensiva inflationsdiskussionen kan ha haft viss påverkan då prishöjningar kan förväntas framöver.
Husvagnsregistreringar för juni 2022 (HRF)
Under juni månad 2022 registrerades 461 husvagnar. (Motsvarande månad föregående år registrerades 574.) Hittills under 2022 betyder det 2 055 registrerade husvagnar mot 2 648 under samma period 2021. I procent innebär detta en minskning med 22,39 %.
Husbilsregistreringar för juni 2022 (HRF)
Juni månads husbilsregistreringar visar 528, medan det i juni föregående år registrerades 738 husbilar. Hittills under kalenderåret 2022 har det totalt registrerats 2 117 husbilar, medan det under motsvarande period 2021 registrerades 3 128 stycken. I procent innebär detta en minskning med 32,32 % för år 2022.
Referens:
Enligt statistikföretaget Vroom minskade husbilarnas nyregistreringar med 23 procent under juni men för året som helhet är minskningen större, 34 procent.
I juni nyregistrerades enligt Vroom 25 636 personbilar vilket var en minskning med 27,8 procent jämfört med juni 2021. Privatmarknaden brukar vara en mer rättvisande jämförelse mot husbilar och där levererades i juni 11 958 nya bilar vilket är en minskning med 9,4 procent jämfört med juni 2021. Även begagnadehandeln minskade i juni och Vroom anger att bilhandelns försäljning av bilar upp till tio år minskade med 20,7 procent jämfört med juni 2021. Genomsnittligt antal lagerdagar innan försäljning var 59 dagar.
Trafa, hanteras av SCB som är Sveriges officiella statistik, redovisar att det nyregistrerats 620 husbilar under juni mot 906 förra året. Enligt deras statistik är siffrorna hittills under 2022, januari-juni, 2 601 husbilar mot 3 837 under motsvarande period under 2021. Jämför man istället med deras siffror för 2020 som var 2 295 blir det istället en ökning. 2019, första året med bonus-malus, redovisade Trafa 2 606 medan 2018 inför skatteomläggningen 6 756 men den siffran speglar inte antalet slutlevererade husbilar då i praktiken alla lagerfordon hos handlarna registrerades in för att undvika skattehöjningen. Det senaste året som inte direkt påverkades av bonus-malus nyregistrerades 4 424 husbilar vilket torde vara en mer rättvisande jämförelse med årets 2 601.
För nyregistrerade personbilar klass I redovisar Trafa under första halvåret 2022 totalt 150 497 vilket är 17 procent färre än samma period 2021.
Även den norska försäljningen av husbilar minskar enligt bobilverden.no. I artikeln tas deras syn på orsakerna upp men i slutänden handlar det om antalet utlevererade husbilar som minskade med 31,7 procent.
– Uansett årsak er det en kjensgjerning at salget av nye bobiler har blitt redusert med 31,7 prosent sammenlignet med 2021. Etter rekordåret 2018 har det gått jevnt nedover med salget, men utviklingen så langt i 2022 er voldsomt negativ sammenlignet med tidligere år. Salget av brukte bobiler har derimot gått bra i det meste av perioden. Det har blitt solgt (i betydningen registrert) 1260 bobiler i første halvår. Det er 586 færre enn i fjor. Nedgangen utgjør flere hundre millioner kroner i tapt omsetning for bransjen.
Artikeln uppdateras med siffrorna från HRF så snart dessa finns tillgängliga.
Bli först med att kommentera