
Utvecklingen till eldrift (BEV, battery electric vehicle) för husbilar går trögt, än så länge finns få lämpliga basfordon med annat än dieseldrift. Problemet består av en kombination av räckvidd, lastvikt och ekonomi.
Nu har dock Nextgen presenterat ett lämpligt vätgasdrivet konceptfordon med bränsleceller (FCEV) utvecklad av First Hydrogen Corp och det globala företaget EDAG. Räckvidden anges till 500 kilometer och modellen byggs på First Hydrogens nya vätgasdrivna lätta nyttofordon.
Den futuristiskt designade husbilen är tänkt även för tuffare underlag tack vare kombinationen av terrängkomponenter som offroad-däck, fälgar och hjulupphängning.
Inredningen i konceptfordon kan ge en aning om hur ingenjörerna tänker sig framtiden men ska nog knappast ses som ett färdigt paket som kommer i ett eventuellt produktionsfordon. Där hittar vi trots denna brasklapp rymliga sällskapsytor med alla typer av elektriska apparater som kan användas utan strömanslutning tack vare sin bränslecell som genererar el.
– Den första vätgasdrivna plåtisen är ett exempel på hur vi ser vätebränsleceller och andra elfordonsteknologier kan ha bredare tillämpningar. Vi visar framgångsrikt den potential som bränslecellstekniken har i LCV-klassen men undersöker hur tekniken kan gynna andra sektorer inklusive fritidsfordon. Att kunna komma ut i naturen är otroligt viktigt för ägare av fritidsfordon och det här konceptet indikerar hur ett vätgasdrivet fordon kan hjälpa människor att bevara miljön samtidigt som de njuter av livet i husbilen, säger Steve Gill, VD för Automotive for First Hydrogen.
– Designen för husbilen delar designprinciper med Generation II-serien; det är ett mycket modernt utseende som prioriterar funktion och erkänner husbilens gröna bränsleteknik. Den delar också dagsljuskonfigurationen, vilket gör att husbilen omedelbart känns igen som ett First Hydrogen-fordon. I slutändan innehåller den funktioner som är önskvärda för fritidsfordon, såsom bra fordonsbelysning vilken är särskilt användbar för fordons synlighet när de parkeras vid vägkanten eller som en ljuskälla när den används för fricamping, skriver Bernat Costa, designchef på EDAG Spanien i ett pressmeddelande.
Företaget menar att husbilar ofta körs långa sträckor, in i områden långt från laddstationer vilket gör lång räckvidd särskilt tilltalande. Att tanka en FCEV tar bara minuter, ungefär lika lång tid som ett bensin- eller dieselfordon kräver, medan det kan ta timmar att ladda elfordon vilket hämmar den frihet som fricamping kräver. Dessutom, på samma sätt som transportbilar kan behöva köra kylaggregat och utryckningsfordon driver medicinsk utrustning, använder fritidsfordon sådant som spisar och värmeanläggningar. Här hittar vi lösningar som är anpassade för FCEV.
First Hydrogen startar nu 12-18 månader långa kommersiella tester med sin Generation I bränslecells-LCV. I samarbete med UK Aggregated Hydrogen Freight Consortium (AHFC) börjar vägförsök med det prisbelönta fleet management-företaget Rivus.
First Hydrogen Corp. är baserat i Vancouver och London i Storbritannien. De fokuserar på (lokalt sett) fordon med nollutsläpp men även produktion och distribution av grönt väte samt extraktionssystem för superkritisk koldioxid. Företaget designar och bygger bränslecellsdrivna lätta kommersiella demonstrationsfordon (LCV) under två avtal med AVL Powertrain och Ballard Power Systems Inc. LCV kan ha en räckvidd på över 500 kilometer.
Det är inte bekräftat om eller när studien kommer att gå i produktion.
Bli först med att kommentera