Halvledarkrisen eskalerar

Annons:

Den brist på halvledare som pågått under snart två år eskalerar nu ytterligare i och med Kinas lock-down av Shanghai. I princip står både produktion och export still vilket riskerar att ytterligare förvärra situationen för de europeiska biltillverkarna, inklusive de som tillverkar husbilar och husvagnar. Bakgrunden är ett nytt coronautbrott i mitten av mars som de kinesiska myndigheterna hanterar bryskt. För stadens befolkning har stoppet även inneburit problem med matförsörjningen.

Det alternativ till sjötransporter som hittills funnits med tåg via Ryssland är även den i praktiken stängd i och med de sanktioner som gäller efter invasionen av Ukraina.

Till Aftonbladet säger Peder Olausson att flera industrisektorer kommer att påverkas av den mer och mer utdragna komponentbristen.

– Det här har pågått sedan slutet av 2020 och jag tycker inte att vi har sett någon återhämtning alls sedan det började. Det här är ett eskalerande problem som sannolikt kommer att förvärras på grund av Kinas lockdown.

Bland flera branscher får fordonsindustrin stora problem till följd av situationen.

– Man har sett att företagen börjar anpassa produktionen efter tillgången på halvledare vilket innebär att de tappar volymer. Vill du producera 200 000 bilar men bara kan få ut hälften, det är klart att det påverkar företaget negativt, säger Peder Olausson till Aftonbladet

Peder Olausson ser inte någon ljusning gällande halvledarbristen under de närmaste kvartalen, trots att Shanghais lockdown eventuellt kommer att lyftas de närmsta veckorna.

Redan nu har tillverkarna av basfordon stora problem att få fram dessa i det antal som kunderna efterfrågar och bodelstillverkarna har kontrat med att bredda antalet leverantörer efter Fiats drastiska nedskärningar. Därför ser vi allt fler husbilar på Ford, Citroën, Peugeot, MAN och Mercedes. Även husvagnsproduktionen påverkas.

För dig som vill ha en ny husbil till säsongen gäller fortfarande branschens råd att titta extra på det som handlarna redan har i lager.

Aftonbladets långa artikel kan du läsa här.

Bildcred: Piqsels

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 21 − 17 =