Framtiden i backspegeln

Annons:

Hur vi ser på framtiden är fascinerande, åtminstone när framtiden redan är här. Men när den här husbilen presenterades 1937 var folk vana vid betydligt kantigare former som den första Volvon som såg dagens ljus tio år tidigare. Det var nog högsta mode med Volvon då, innan dess fick man nöja sig med tak och vindruta, Volvon på bilden, en Jakob ÖV4 från 1927, kunde man i varje fall vistas inomhus i. Det glada 20-talet var trots allt ganska fyrkantigt, allt skulle plötsligt bli praktiskt. Man insåg snabbt att öppna konstruktioner ändå inte var optimala, det räckte inte med att det var fyrkantigt.

Bildcred: Wikimedia / Niels de Wit

De närmaste åren efter det mjukades formerna upp, kanske upptäckte man att rundare former gav mer harmoni i en värld som drabbades av en förödande lågkonjunktur. Bara två år innan andra världskriget bröt ut bröt Roy Hunt mot alla konventioner när han skapade husbilen på inledningsbilden som han namngav till Star med tanke på ett kylarornament. Att han var filmproducent kanske till viss del förklarar namn och ornamentval men han lär ha byggt en husbil till som han kallade Turtle. Sköldpaddan var väl inte heller det något konstigt namn på en sådan här skapelse.

Inte heller dåtidens futuristiska husvagnar ser ut som dagens. 1936 såg Airstream Clipper ut så här och mina tankar går mot Star Wars eller något liknande.

Nedanstående Mercedes från 1935 benämns som husbil, Streamliner lär den ha hetat. Visst får man känslan av att det var några som tog ut svängarna lite extra så Roy Hunt kanske inte var extrem trots allt. Även om mercan mer ser ut som en buss än en husbil men även Folkabussen, i synnerhet Samba-varianten hade ju mer fönster än plåt.

1941 kom Wester Flyer som ses som legendarisk. Då var det Brooks Stevens som skapade historia med denna välkända husbil som har en fascinerande historia som vi tar i en separat artikel.

Men hur kom det sig att vi hamnade i tjugotalets fyrkantiga stil igen?

Man kan ju undra varför denna designades just så här för med dagens ögon har jag lättare att fördra trettiotalets runda former än ovanstående stridsvagnslika design. Med fyrhjulsdrift, som den påstås ha, kan man ju annars tänka sig att den tar sig fram överallt, Men vacker, nej. Inte kan jag se att den fått några direkta efterföljare heller. Tack och lov.

Nu är det annat som förutspås för framtiden. Att som koncepthusvagnen Whale Trailer Cabin efterlikna en val hör trots det inte till det vanligaste men den anses så nydanande och väldesignad så att den fått ett designpris 2021 av Red Dot Award. Kanske kommer tekniken med slide-out att bli mer vanlig och möjligen kommer vi att se det som normalt framåt i tiden.

När det gäller framtida husbilar ligger fokus även där på utdragbart eller kanske snarare utbyggbart. Renault tänker sig en framtid med en separat modul för bekvämligheter som toalett och kök medan den kompakta husbilen får en lounge längst bak som går att dra ut, åtminstone delvis. Renaults namnval, Hippie Caviar Hotel, ska syfta på både lyx och hippie-eran och därför inkluderas butler-tjänster och transporttjänster för servicevagnen. Renault menar att namnet även syftar på ett femstjärnigt hotell. Det återstår att se om vanlifers uppskattar detta koncept.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


8 + 1 =