
Det där med framtid har inga gränser. Alldeles särdeles nu när fossildrivna bilar inte längre ska säljas i EU efter 2035 och bilar med eldrift via batterier höjs till skyarna. Apropå skyarna så har Xpeng just provflugit sin bilhelikopter, eller vad man nu ska kalla skapelsen på bilden som påstås vara autentisk och inte en photoshop-produktion. Förvisso har framtidsvisionerna ofta inkluderat snygga flygande bilar utan stora propellrar på taket men trots att de än så länge snarast lyser med sin frånvaro förutsåg ingen de horder av drönare som ännu är för små för att hänga en husvagn eller husbil under, men vem vet. De kanske står i försäljningshallen inom kort.
Inte många tänkte sig heller eldrivna husvagnar, något som för tiotalet år sedan sannolikt placerat berättaren i något väntrum till en psykavdelning. Nu finns de, jo förvisso än så länge bara som provkörda koncept, och även de höjs till skyarna. Man har nämligen kommit fram till att det nog ändå inte är så dumt eftersom batteridrivna bilar inte alls är särskilt lämpliga för att dra husvagnar.
Men våra EU-politiker tycker att de blivit så spåkunniga att de vågar förutse framtidens drivteknik för alla typer av bilar. De ska bli BEVar. Alltså batteridrivna. När jag var ung var sådana små, kördes på köksgolv och hade en sladd efter sig som slutade i en plåtdosa med en liten ratt på. När batteriet tog slut byttes det till ett nytt och det förbrukade förpassades till sopnedkastet. Nu är sopnedkasten förbjudna och batterierna kastas någon annanstans. Miljötänket går ju framåt.
Ingen vet än dag riktigt vad vi ska göra med de mängder av förbrukade batteriet som BEVar producerar i en okänd framtid och inte heller passar tekniken till transport- och husbilar men det hindrar inte politikerna från att skriva nya lagar. Kanske löser det av sig självt i framtiden eftersom den mängd litium som vi känner till ska finnas under våra fötter inte räcker till att byta ut mer än var tionde bil till en BEV.
Kanske minns du att det inte var så länge sedan man inte fick ha med sig sin Samsung Galaxy på flygresan. Inte ens om mobiltelefonen var avstängd. Litiumbatterier är ju inte att leka med om de börjar brinna. Brandkåren gillade inte heller att bilar blev mer svårsläckta och föreslog en speciell färg på registreringsskylten så att de inte skulle bli överraskade av brandförloppet. Inte ens i framtiden lär nog några eldrivna bilar tas som handbagage på flyget men hur kommer elbilar att hanteras på färjorna? Börjar en sådan brinna där lär det kunna bli knepigt. Men som alltid lär det komma lösningar även på sådant även om inte vatten fungerar.
Vissa tillverkare har rest varningsflagg för politikerna bristande kunskap om framtiden. BMW och Toyota till exempel. Det lyfts fram vätgasdrift via bränsleceller och numer även som direktdrift från Ford och Lexus. Vätgas är ju händigt fick jag lära mig om i skolan. Hindenburg stod det på sidan av en konstruktion som hade vissa likheter med den som Xpeng nu visat upp. Det fungerade ju bra ända tills man skulle landa i New Jersey.
Men man ska inte misströsta i onödan. Alldeles nyligen presenterades en ny teknik där vätgas och diesel kombineras vilket minskade de utsläpp som politikerna vill stoppa med 90 procent. För att vara mer konkret är det University of New South Wales i Sydney där Engine Research Laboratory tagit fram ett hybridsystem för eftermontering på dieselmotorer. Deras Hydrogen-Diesel Direct Injection Dual-Fuel System blandar dieseln med vätgas, vilket sägs kapa koldioxidutsläppen med 85,9 procent.
Faktum är att ingenjörer är riktigt knepiga typer som hittar på de mest oväntade lösningar på problem vi knappt känner till än. Kanske hade det varit bättre om politikerna lyssnat en stund på de från BMW, Toyota, Ford och Lexus innan de rusade iväg mot sin spådom. Framtiden kanske inte blir som deras spådom förutser.
Kanske stavas framtida husbilar vätgasdrift i förbränningsmotorer. Kanske bränsleceller. Om sådär tio år vet vi om politikerna visste bättre än ingenjörerna. Oavsett vilket går branschen en spännande framtid till mötes.
Bli först med att kommentera