
Även om det inte redovisas något rekord för nyregistreringarna i Tyskland har de haft sitt tredje bästa år för husbilar för perioden januari till september. Detta trots att branschen inte lyckas leverera i den takt kunderna vill ha fordon.
När det gäller husvagnar är årssiffran närmast identisk med förra årets, ett minus på 2,7 procent får sägas vara måttlig men något mer om man jämför med rekordåret 2020.
För husbilar är minskningen 17 procent men är trots det det tredje bästa året. Det är procentuellt bättre än vad både Norge och Sverige visar upp och tappen sker i en tid när framför allt husbilstillverkningen lider stort av brist på basfordon. Efterfrågan är fortsatt högre än leveransmöjligheterna på alla fordonstyper enligt CIVD, Caravaning Industrie Verband Deutshlands (Tysklands HRF). Mellan januari och september nyregistrerades 56 901 husbilar och 21 110 husvagnar och jämfört med tiden före corona är siffrorna högre än då. Utöver bristen på basfordon pekar CIVD på personalbrist och allmän komponentbrist.
Samtliga av de tre största mässorna på kontinenten har slagit publikrekord.
Bli först med att kommentera