Förslag att tillåta alkohol hos gårdsbutiker

Annons:

På uppdrag av regeringen har en utredning tagits fram om att tillåta småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker. Gårdsförsäljningsutredningen som nu är på remiss till och med den 10 juni 2022 har hittills fått ett positivt mottagande och förslaget anses inte strida mot Systembolagets monopol. Dessutom ser det ut som att utredningen stöds av en majoritet i riksdagen.

Besöksnäringen går därför ut med ett pressmeddelande där de låter några aktörer med anknytning till branschen och besöksnäringen generellt att ge sin syn på saken. Först ut är entreprenören Magnus Dandanell som var med och grundade Mackmyra Whisky.

Vad är din inställning till småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker och vad baserar du de synpunkterna på?

– Det är väldigt positivt att en ändring äntligen är möjlig och förenlig med Systembolaget och EU. Gårdsförsäljning är mycket vanligt och fullständigt naturligt sedan decennier även för svenskar – men bara på resa utomlands. I Sverige är det förbjudet. Utländska turister undrar vad vi pysslar med och svenska producenter förnekas det första viktiga steget som kan leda till utveckling och export. Något som alla andra producenter i EU får åtnjuta och som är en orättvisa och direkt diskriminering av svenska företag och dess besökande turister.

Har du själv någon gång besökt lokala hantverksmässiga mat- och dryckestillverkare och hur var den upplevelsen?

– Ja självklart! Mat i Sverige, men drycker mest utomlands. Vad är mer naturligt för en mat- och dryckesintresserad turist som jag på semester än att besöka en vingård, få en guidning och köpa med sig en låda lokalproducerat vin hem? Eller lära sig mer om sin favorit single malt whisky direkt på destilleriet, prova de ovanliga sorterna som bara finns på tillverkningsplatsen och att köpa med sig en handbuteljerad souvenirflaska till samlingen?

Vad anser du att en tillåten gårdsförsäljning skulle innebära regionalt och nationellt?

– Detta kommer att gagna alla hantverksmässiga alkoholproducenter som de senaste 20 åren växt från någon handfull till mer än 700 runt om i Sverige. Det är ett svenskt dryckesunder som fler vill och definitivt bör få möjlighet att uppleva! 

Tror du att gårdsförsäljning har någon betydelse för svensk turism och besöksindustri och i så fall varför?

– Ja, lokala mat- & dryckestraditioner och hur de tillverkas är lite av ett nav i regioners turist- och besökserbjudande, speciellt för den stora och penningstarka livsnjutarmålgruppen.

Tror du utredningsförslaget hotar folkhälsan?

– Utredningsförslaget är i grunden bra, men en volymbegränsning för köp baserad per besökare på produktionsplatsen är inte tillväxtbegränsande och bör räcka för folkhälsoaspekten.
Gårdsförsäljning är del av en besöksupplevelse och ny intressebaserad kultur – inte en del av den gamla sortens promilleupplevelse. I min tidigare 22-åriga erfarenhet som hantverksmässig alkoholproducent med besöksverksamhet förnekades vi och våra besökare möjligheten till gårdsförsäljning. Det är hög tid att ändra nu.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 70 − = 63