Fler olyckor för alla när användning av dubbdäck tvingats ned

Annons:

VTI har undersökt hur trafiksäkerheten påverkas av att dubbdäcksanvändningen minkar och då avses inte att dubbfria däck inte ger samma grepp vid isigt väglag. Även de med så kallade dubbfria vinterdäck drar nämligen nytta av att andra har dubbade däck eftersom dessa ruggar upp vägbanan som därmed blir mindre hal.

Orsaken är att det på senare år har har inträffat ett antal allvarliga avåkningsolyckor vid Kungens kurva i södra Stockholm. Anledningen antogs vara att landets vägar blir alltmer polerade och VTI ville veta orsaken till poleringen och hittade flera samverkande faktorer som fordon med nya typer av dubbdäck, minskad användning av dubbdäck, fler friktionsdäck och ökad trafik.

Problemet med polering är känt sedan tidigare, speciellt på utsatta ställen som rondeller, skarpa kurvor eller vid trafikljus. På senare tid har dock polering uppstått på platser som inte varit de förväntade.

– Läget är allvarligt med tanke vilka krav på friktion Trafikverket ställer och att flertalet vägar som vi har undersökt visar sig ha sämre friktion. I vår förstudie har vi börjat med att lyfta fram några möjliga orsaker, säger Henrik Bjurström, projektledare och forskare på VTI.

Enligt de rapporter som kom in om olyckorna uppfattades vägbanan som slirig. Forskarna mätte därför friktionen på en provsträcka på E4/E20 i höjd med Kungens kurva och en rad infartsleder kring Stockholm och kunde då konstatera att problemet med låg friktion inte längre är begränsat till enstaka vägavsnitt utan återfinns på flertalet av de undersökta vägarna.

Tidigare skedde en uppruggning på grund av dubbdäck vintertid men den har nu minskat eller helt uteblivit. Poleringen har dessutom fortsatt under sommarperioden vilket ytterligare minskat friktionen och friktionshöjande åtgärder har haft mycket kort livslängd.

Av miljöskäl har det kommit nya typer av dubbar som är cirka tjugo procent mindre aggressiva mot isbeläggningen för att färre partiklar ska rivas upp från vägbanan och att beläggningens livslängd ska öka. Därutöver har användningen av dubbdäck i Stockholm minskat med 20 procentenheter de senaste tio åren och miljöpartiet har infört förbud mot dubbdäck på Hornsgatan som är en viktig huvudgata om man ska in till cityområdet. I stället använder fler friktionsdäck som forskarna identifierar som vinterdäck utan dubbar framtagna för nordiskt vinterväglag. Dessa friktionsdäck polerar vägbeläggningen till och med mer än sommardäck.

Andra orsaker till fenomenet med poleringen är att trafiken har ökat och det tillkommit allt fler tyngre och starkare fordon.

– Vi hoppas kunna göra ett fortsättningsprojekt där vi med hjälp av VTI:s maskin för provvägar kan ta fram mer kvantitativa resultat och göra mer ingående studier på orsakerna till poleringen. Då kan vi komma närmare svaret på vilka faktorer som påverkar poleringen och hur mycket, säger Henrik Bjurström.

Fyra av tio vet inte vilka datum som gäller

42 procent vet inte mellan vilka datum bilen ska ha vinterdäck, enligt en Norstat-undersökning genomförd på uppdrag av Trygg-Hansa för ett par år sedan.

Dessutom är det olika krav för husbilar under respektive över 3,5 tons totalvikt.

Från den 1 december är det krav på vinterdäck

Meteorologin sammanfaller i år ovanligt bra med datumet i lagstiftningen. Enligt SMHI är vintern nu på väg även till södra Sverige och från och med på lördag den 1 december gäller krav på vinterdäck på personbilar när det är vinterväglag. Det är Polisen som avgör om det är vinterväglag, det vill säga om det är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar.

Den som bryter mot kravet på vinterdäck riskerar att få 1 200 kronor i böter men riskerar även att få nedsatt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget vid en olycka.

Kravet på vinterdäck gäller fram till den 31 mars och däcken på lätta fordon, de med en totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon, ska ha minst 3 mm mönsterdjup.

Andra krav när det gäller tunga fordon

Numer ska även alla tunga fordon ha vinterdäck och dessutom är då mönsterdjupskravet fem millimeter. Kravet infördes för att tunga fordon vintertid ofta var inblandade olyckor med långa stopp i trafiken som följd, trots att de flesta tunga fordonen hade godkända mönsterdjup. Kravet på mönsterdjup gäller samtliga däck men inte på tillkopplat släp.

Vanligare än vad många tror att tappa hjul

Enligt statistik från Trygg-Hansa lossnar hundratals hjul varje år på de svenska vägarna när bilägare inte har efterdragit bultarna.

– Att byta däck behöver inte vara svårt, men känner man sig osäker på hur man gör bör man ta professionell hjälp; det är några väl investerade hundralappar. Var ute i god tid, köerna blir oftast långa vid ett plötsligt snöfall när 1 december närmar sig, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Efter däckbytet är det många som glömmer att efterdra hjulbultarna efter några mils körning. Det kan vara ett livsfarligt misstag som gör att hjulen lossnar för 100–150 av Trygg-Hansas kunder varje år enligt försäkringsbolagets egna siffror.

– Att efterdra hjulbultarna efter fem till tio mils körning är en viktig och enkel åtgärd för att undvika livsfarliga olyckor. Det behöver bara göras en gång med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är du osäker på hur du gör kan du alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala.

Tänlk på att hålla avstånd

På vintern är det extra viktigt att hålla avstånd till alla som rör sig i trafiken, både gångtrafikanter och andra bilar. Vinterväglag gör att bromssträckan blir längre även om man har vinterdäck och det är större risk för sladd.

– Med hög hastighet och för kort avstånd hinner du inte stanna om fordonet framför dig gör en kraftig inbromsning. Det gäller oavsett väglag, men blir extra viktigt på vintern. För att minska risken för olyckor är det därför otroligt viktigt att du har tillräckligt med avstånd till fordonet framför, säger Stefan Brala.

Dela gärna!

Annons:

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Skräppostfilter 9 + 1 =